Ritam
Pokušavao sam i pokušavao i shvatio da ja ne mogu biti tako običan. Ja ne mogu biti Tom Petty ili George Michael i to nije moj izbor ved nešto što je iza mene" objasnio je Stipe. "Reckoning" je zabeležio i prvu himnu koju su R.E.M. stvorili - "Don't Go Back To Rockville" potresnu pesmu o ljubavi I novom siromaštvu uvijenu u razoružavajudu contry-rock oblandu. Neprekidne londonske kiše prouzrokavade depresivnu atmosferu narednog albuma "Fables Of The Reconstruction, Reconstruction Of The Fables" (1985) koji se danas smatra najkontroverznijim njihovim delom. Kao producent bio je angažovan Joe Boyd, poznati saradnik britanskih folk heroja iz sedamdesetih (Fairport Convention, Nick Drake, Incredible String Band, Richard Thompson), danas vlasnik nezavisne diskografske kompanije Flannibal Records (uglavnom orijentisane na World Music). Prema rečima Petera Bucka "Fables.je bio odraz stravidne godine za njega lidno, ali I odraz neizvesnosti koja je pred najez-
gitarskih sastava zahvatila grupu. Bez obzira na konfuziju koja je obojila čudne, gudačke aranžmane koji dominiraju, "Fables. ..''sadrži neke od najlepših pesama koje su R.E.M. napisali, pre svih "Wendel Gee" I "Driver 8",
P 1 :
.ojava albuma "Life's Rich ' Pageant"l9B6) samo je potvrdila tezu da je "Fables..." ploda katarze za
R.E.M. Ako je to tako, onda je “Life’s..." kraj njihovog detinjstva, definitivan razvod sa "underground" statusom, Novi producent, Don Gehman (saradivao sa John Cougar Mellencamp-om) približio ih je bazičnim konvencijama AOR produkcije, kristalnom zvuku koji je omogudio jasno razumevanje Stipe-ovih stihova, ovog puta prepunih socijalnih asocijacija. Po prvi put R.E.M. sukobljavaju svoje personalno iskustvo sa ameridkim mitovima. Centralno mesto albuma je "Cayahoga" , metafora o zagadenoj reci koja tede kroz indijanski rezervat u Ohaju diji je jedan deo jednostavno spaljen. Ona khje Stipeovo poimanje Amerike kao kompletnog mita, zemlje koja je uništila svoju autentidnu kulturu da bi izgradila svoju nepostojedu istoriju: "Sastavimo naše glave /Sagradimo novu
zemlju/ Otac našeg oca je pokušao/lzbrisao delove koje nije voleo/Pokušajmo da ih popunimo". "Fall On Me" je opsednuta ekologijom - otrovnim kidama (Andy Gill, britanski novinar je u njoj prepoznao najosnovniji religijski strah od svega), "Begin the Begin" nosi osedanje generacijskog optimizma. Rekonstrukcija narušenog samopouzdanja bila je potpuna"-Life’s.." je prodat u tiražu od 600.000 u SAD. Usledila je kompiiacija "Dead Letter Office", sastavljena od B- strana singlova I COVER verzija pesama Velvet Underground, Pylon, Aerosmith i George Millera. Na unutrašnjem omotu Peter Buck je zapisao: “Možete razbistriti promadene eksperimente, lode komponovane pesme, pijane dale I, povremeno, po neku dobru pesmu koja se ne uklapa u ambijent albuma. Ova kolekcija poseduje pesme iz svih ovih kategorlja i ne bi trebala biti shvadena previde ozbiljno. Sludanje ove plode trebalo bi biti kao tumaranje po buvljoj pijaci." U novembru 1987. pojavio se "Document", korak dalje u bekstvu od statusa kraljeva indie-scene i koledž radija, i uprkos producentskim tridarijama dokaz potpune zrelosti grupe, sposobne da, liaizgled pledudi po pcavilima mainstreama, daieko nadilazi njegove granice. R.E.M. su otvoreni i spremni na sve: od stadionskih napeva u "Lightning Fiopkins" , do apokaliptidnih tekstova, kao dto je ovaj za singl "It’s the End Of the World As We Know it (And I Feel Fine)": "Leonard Bernstein, Leonid Brezhnov, Lenny Bruce and Lester Bangs/Birthday party, chees cake,jelly beans, boom/Symbiotic, patriotic/Slarn foot neck/Right? Right". Pesma sa ovim redima bila je N 0.9 na ameridkoj Top lisli! Album "Eponymus" je, u predvederje transfera u Warners tedkog 5 miliona dolara, izdat kao kompiiacija A-strana svih singlova koje su R.E.M. izdaii, ukljudujudi i Hib Tone verziju “Radio Free Europe" kao i pesmu "Romance" koja se duje par sekundi u fiimu "Made In Heaven" Alana Rudolpha, I konadno ono dto su R.E.M. dugo dekali, oslobodenje od kompanije IRS i prelazak u novo ropstvo, Warner Brothers. Sudedi po novom albumu "Green", granice su ponovo
pomerene. R.E.M. medaju hard rock ("Turn You/lnside Out"), lako lomijive baiade ("You are Everythingg"), i prave pravcate glupe pop pesme ("Stand", "Pop Song 89"). U svom neobidnom putovanju od Athens-kih žurki do ameridkih stadiona R.E.M. su uradili sve sem jedne stvari - zaboravili su da postanu pravi Rock’n’Roll bend, u danadnjern (U 2) smislu te redi. Pravi Rock’n’Roll bendovi nemaju pevade koji vide vole da mrmljaju sebi u bradu nego da vridte "Let Me Hear You Say YEAH", gitariste koji zveket 3 akorda ne I zamenili za sate jamminga, konadno nemaju obidne pesme ved himne. Zakljudak je jasan - R.E.M. su najvedi sastav osamdesetih. Tadka,
DISKOGRAFIJA ALBUMI: 1) "CHRONIC TOWN", mini LP, IRS, 1982 2) "MURMUR", LP, IRS, 1983 (*****) 3) "RECKONING", LP.dRS, 1984 (**«**) 4) "FABLES OF THE RECONSTRUCTION, RECONSTRUCTION OF THE FABLES", LP,IRS, 1985 (****) 5) "LIFE’S RICH PAGEANT", LP, IRS, 1986 6) "DEAD LETTER OFFICE", LP, IRS, 1987 7) "DOCUMENT", LP, IRS, 1987 (»****) 8) "EPONYMUS", LP, IRS, 1988 (**•**) 9) "GREEN", LP, WARNERS, 1988 (*****)
GORDAN PAUNOVIĆ
37