Ritam

da je tako. Smiren, retko agresivan, lišen samoisticanja po svaku cenu, njegov glumadki stil je prilično staromodan i, u neku ruku, konzervativan, pa nije ni čudo što ga stručnjaci sve češće porede sa nekadašnjim velikanima kao što su Keri Grant, Džek Lemon i Toni Kertis. U galeriji čudnih Ijudskih i umetničkih sudbina kakve obično stoje iza svake ozbiljnije glumadke karijere, i kakve uglavnom obnavljaju mit o „ameridkom snu”, detinjstvo i mladost Toma Henksa deluju skoro čedno. Istini za volju, kao dete razvedenih reditelja, Henks je ved u petoj godini dokučio seme iskonskog, histrionskog lutalaštva, menjajući gradove, škole i prebivališta češće nego cipele, zajedno sa ocem koji je bio kuvar. Dolaze potom maćehe koje nije ni poštovao ni razumevao, intenzivna vezanost za brata Larija i sestru Sandru, tinejdžerske ludorije, prve drage TV serije, i velika ljubav prema američkom fudbalu i hokeju. Budući hroničari i biografi će možda kao važno iz ovog perioda Henksovog života izdvojiti verske transformacije kroz koje je prolazio uz svakog novog „vaspitača” ostajući savršeno nezainteresovan, Hi će poseban akcenat staviti na njegovu ranu potrebu da imitirajući poznate ličnosti uveseljava familiju, no činkenica je da je tek u srednjoj školi odlučio da se ozbiljnije posveti pozorištu. Nekoliko godina iza toga, kada je posle burne i romanticno nesrećne ljubavne veze prešao sa fakulteta u Hejvordu na onaj u Sakramentu, Henks je definitivno odlučio šta će biti njegov životni poziv. Bilaje 1977. godina i on je upravo postao punoletan. Udve sledeće sezone Henks će postati relativno poznat u lokalnim okvirima, igrajući u nimalo jednostavnim komadima poput Čehovljevog „Višnjika” Hi Šekspirovog „Kroćenja goropadi”, na scenama Sakramenta i Klivlenda. A onda, kada je došao trenutak da se nadini važan potez, Henks je prodao svoj stari auto i otputovao u Njujork. Čitave 1979. godine živeo je teško, retko dobijajući poslove u potpuno novoj sredini, ali nije gubio nadu. Oženio se koleginicom Samantom Luis, postao tata, i ved tokom leta - kao nekad njegov otac krenuo na put, za poslom. Iz ovog vremena datira i njegov zaboravljiv filmski debi, epizoda u hororu „On zna da si sama” Armaria Mastrojanija (1980.) za samo 800 dolara, i odlazak u Los Andelos po pozivu na nekoliko audicija televizijske kompanije ABC. Kako je već navikao do tada, Henks uspeva na probnim snimanjima, i dobija jednu od dve glavne uloge u humorističkoj seriji ~Ortaci (Bosom buddies)” koju smo nedavno i mi gledali na ovdašnjem programu. Šaškasta prida o dvojici momaka koji preobučeni žive u ženskom pansionu bila je vrlo uspešna, zadržala se na repertoaru đuže od dve godine, donela Henksu materijalnu sigurnost i priliku za proboj, ali mu je donekle i odmogla nametnuvši mu tipski profil uloga u budućnosti. Übrzo, Henks postaje rado videno medijsko lice, nastupa u prestižnim TV filmovima, skreće pažnju producenata i reditelja na sebe, pa se čak pojavljuje i u

specijaino za njega pisanoj epizodi enormno popuiame serije „Porodične veze (Family ties)”. Trebalo je samo biti strpljiv i doeekati šansu b Holivudu. Morska sirena u Njujorku” reditelja Rona Hauarda, u produkciji tada sasvim nove Di/.nijeve fllmskc knće „Tadstoun pikčrs”, ukazala se 1984. godine kao prilika karijere za Toma Henksa. Prihvativši ulogu zaljubljenog momka koju je odbio Majki Kiton, iakoje prethodno bilo zamišljenoda mu se 4 ponudi manja i lakrdijaška rola koju u filmu tumači Džon Kendi, Tom Henks je ispravno prepoznao u ovoj bajkolikoj, maŠlovitoj i duhovitoj pridi mogučnost da do kraja iskaze svoj raskošni talenat. Ostaio je stvar statistike - film je odlićno prošao u bioskopima i zaradio oko 70 miliona dolara, Tom Henks je za svoj deo posla dobio sto puta manje novea i gomilu pohvalnih kritika, preporuka i ponuda za saradnju. a njegova paitnerka 'Deri liana je zabvaljujući specifičnosti kostima koji je nosita stigla na naslovne strane prestižnih magazina „Roling stoun” i „Pip!”, U tri naredne godine Henks je snimio čak sedam ostvarenja, ali je svega jedno jedino od njih prikazano u jugoslovenskim bioskopima - bieda komedija Nila Izraela „Momačko veče”. U pitanju je bila mahom saradnja sa solidnim rediteijima kao što Geri Maršal, Ričarđ Bendžamin, Sten Dragoti Hi Tom Mankijevid, i sa glumcima poput Šeli Long. Čarlsu Darninga i Dena Ajkrojda. a ipak nije bilo pravog uspeha za Toma Henksa, sent u slučaju Maršalovog „Nothing in common” u kom mu je partner bio pokojni Džeki Glison. U isto to vrente, tokom snimanja fifma „Volunteers”. Henks će upoznati Ritu VHson i ta veza de rezultirati prvo njegovim razvodom od Luisove krajem 1987., a zalim i novim brakom sa VHsonovom sredinom 1988. godine. y eiiko spremanje u privatnom životu ▼ Tom Henks je evidentno preneo i na profesionalni plan, pa je 1988. stigla i kao nova prelomnica u njegovom stvaralačkom opusu. Nepisani zakoni holivudskih esnafa kažu da se jedan Hi dva uspeha uvek mogu pripisati dobrom reditelju, finoj opremi ostvarenja i pametno sročenom sčenariju, i Ha u tom slučaju glumac mora i po tree! put pokazati da je sposoban da kreira uspešno. Hi mu preti neumltno uranjanje u prosecnosk Svestan ovoga Henks je vrlo ozbiljno razmotrio projekte koji su mu se nudili, i mudro ođabrao već pomenuta ostvarenja Peni Maršal i Dejvida Selcera. U slučaju fiirrm „Big”, gde je ponovo upao u podelu kao rezerva iza Harisona Forda i Roberta de Nira, Henks je po svoj prilici načinio umetnicki i fmansijski potez karijere, jer je ovo delo postalo jedno od najvedih iznenađenja bioskopske gođine, pobravši odiične recenzije i.utržak od vrtoglavift 111 miliona dolara. Što se pak Selcerovog „Punchline” tide, red je pre svega o nekoj vrsti modne lidne satisfakeije za Henksa, jer mu je uprkos slabaSnom uspehu na blagajnama i suzdržanosti kritike ovo delo sliglo kao prilika da

igra pored sjajne Seli Fild i da demonstrira svu složenost i slojevitost sopstvenog glumadkog izraza. Usledile sm nominaeije, nagrade, sestocifreni i sedmocifreni ugovori, portreti i intervjui, a dva Henksova fflma za 1989. godinu - „The Burbs” Džoa Dantea i „Turner and Hooch” Rodžera Spotisvuda su dobili tretman projekata vedete i elitne termine ameridkih premijera. Zavedeni istom mišlju i jugoslovenski distributer! duvaju neka Henksova ostvarenja za jesenju sezonu, uvereni da de Ipak tudi video-pirate u borbi prsa u prsa. Nadajmo se da su u pravu. t ako su mu kao podetniku verovatno prilidno godila laskava poredenja sa Grantom i Lemonom koja smo ved apostrofirali, iako i sam pominje nastojanja da bude Toni Kertis 80-tih i 90-tih, dini se da Henksovu glumadku pojavu najpre valja razmatrati u svetlu rada jednog drugog holivudskog giganta - Džemsa Stjuarta. Naime, skromnost i namema svedenost Henksove komike postepeno je pokazala da se teško uklapa u umebesne, anarhidne Hi parodidne sadržaje, da nikako ne spada u vladajude i vise nego jalove svetske industrije smeha, i da jednostavno zahteva suptilnije narativne okvire da bi oživela. Ne tako okretan i zavodljiv kao nekada Grant, ni toliko smotan i zbrdkan kao Lemon, a ni aristokratski šarmantan kao Kertis, Henks zaista najlakše nalazi sebe u modernim bajkama gde svakidašnjost njegove prirode postaje glavno komičko gorivo. Hi u izokrenutim žanrovskim pastišima gde na sličan način donosi i duhovitost davnašnjih radova Kapre i Stjuarta danas deluje skoro realistidki, pa Henksov „obični ameridki momak” ipak mora u nešto tvrđe i iščašenije predloške od veličanstvenog prethodnika i potencijalnog uzora, ali je principijelna slidnost hotimidna i sasvim odigledna. Dugo - prema sopstvenim redima „disti glumadki najamnik”, Henks je ispekao debelo iskustvo na promasajima i konadno shvatio da mu bududnost direktno zavisi od stepena kontrole koju de imati nad kvalitetom filmova u kojima igra. Još 1986. godine u pripremi „Nothing in common” Gerija Marsala, on je sa puno žara i veštine pomogao na doradi scenarija, a slidno se ponovilo i tokom saradnje sa Peni Maršal, Dejvidom Selcerom i Džoe Danteom. Zadudo, u sva detiri sludaja krajnji rezultat je bio iznad odekivanja, na zadovoljstvo stvaralaca i publike. Probitadni scenarista Daniel Petri Mladi, autor teksta za „Turner and Hooch”, ide i korak dalje tvrdedi da Henks iščitava i vrednuje scenarija bolje od vedine producenata, i daje saradnja sa njim ugodna i izuzetno korisna stvar za bududi film. Glumac dije je granice sada teško odrediti, dovek obuzet radom i zadovoljstvom što je tako? umetnik u usponu od kog tek treba odekivati najvede uspehe, Tom Henks je netipidna zvezda savremenog svetskog filma, neko u koga vredi i treba verovati.

Aleksandar D. Kostid

6