Ritam

Janja Bobid

BUTTHOLE SURFERS - WIDOWMAKER! (BLAST FIRST)

Kontraverzni teksaSki sastav Butthole Surfers EP-jem „Widowmaker!” nastavlja kontinuitet tipičnog zvučnog haosa koji je donekle bio poremećen „drugadijim” albumom „Hairway to Steven”. Ono Sto je „H.T.S.” udinilo na neki način vanserijskim je blues background isrepletan sa speed core noiseom, na čemu se bazirao njihov dotadaSnji zvuk. Ili iskreno zgroženi ili prezadovoljni tom plodom, napravili su „Widowmaker” na kome su uspeli da uklope „Hairway to Steven” u „Locust Abortion Technician” (prethodni LP). Taj rezultat je prividno smireniji sve do prvog gitarskog udara čiji je efekat ekvivalentan ljubavnom zovu afridkog slona usred pianissimo dela koncerta za klavsen i flautu. Od „Bon Song” do „Helicopter”, Butthole Surfers st' araju neSto Sto bi se mogio okarakterisati kjo paranoidni haos u kome se rada sna-

žna vokalno-gitarska koherencija. Ovebogate rock zvezde su übeđene da će jedine preživeti smak svela, i u skladu sa tom izjavom, trude se da do toga i dode. Ograduju se od bilo kakve veze sa teksaSkim bendovima, i svim bendovima uopšte. Ali to nije ono Sto ih čini jednim od bazidnih bendova američke apokalipse, već muzika kojom objedinjuju klasične elemente r’n’r-a sa uniStavanjem amplifiera i zvucima snimljenim na mestu gde odlaze nevemici i loši vernici. Bilo bi prilidno glupo redi da „Widowmaker” direktan povod za takav zakljudak, već je samo dokaz za sve navedeno u poslednje tri redenice, a od pre — „H.T.S.” opusa se razlikuje večom prisutnoSdu elemenata psihodelije i akustidnim ispadima. A posto ovo prizivanje strašnog suda ima samo detiri pesme nema smisla proširivati ovaj napis na viSe od detiri reda. Zakljudak: ako je utopija takva kao Sto je Glbby i onih nekoliko Grahama u ovom sludaju prikazuju, lamo mora da je jako zabavno.

THE LEAVING TRAINS - TRANSPORTATIONAL D. VICES (SST)

Zbir termina posl-hard-core-trash-punk se poSteno izlizao od prevelike upotrebe iz prostog razloga Sto čini osnovu zvuka 80% ameridkih bendova koji su nastali u protekloj deceniji. Naravno, i Leaving Trains pripadaju toj grupi koja koristi iskustvo već pomenutih pravaca i U.S. r’n’r tradiciju da bi kreirala sopstveni muzidki izraz. Ali sasvim je izvesno da je način na koji to rade svojstven samo njiша. Vrlo znadajan podatak je da je na svim njihovim dosadaSnjim albumima sarađivao Howe Gelb, dovek koji predvodi legendame Giant Sand. Njihov LP iz 1989. „Transportational...”, čctvrti po redu, je konačni dokaz da su LT isto toliko okrenuli Divljem Zapadu koliko i džungli urbane sredine. Gelbov uticaj je u ovom sludaju znatno uodljiviji nego na ranijim ostvarenjima, tako da na trenutke zvuče kao Giant Sand na 78 obrtaja. Njihova muzika sada objedinjuje svelo trojanstvo dvrstog R’N’Ra, HCa i kantrija u skoro savrSenim proporcijama; najsnažniji od tih uticaja se ne

može odrediti. Odsedni rìfovi, vokali diji vlasnici mogu bili i Gordon Gano i dello Biafra, ritam bazidnog r’n’r-a, raStimovanost u kojoj se konduzije jezgro harmonije dine osnovne karakteristike snažnog LT zvuka. Ispod mi-sesamo-dobro-zezamo fasade krije se znadajna kolìdina osećajnosti; to je dežnjivi pogled upuden iz grada ka puslinji i razmiSljanje o zadimIjenim klubovima usred ravnìce Arizone. Jedna od važnijih mesta na plodi su „Diggin' You” koja podseda na zajednidki naslup Green On Red i Dinosaur Jr. i „Dead Days” koju je napisao svemogudi Chris Cacavas (ex-Green On Red). Ostale pesme putuju zapanjujudom brzinom na ved pomenutoj relaciji previja metr opolis i mogu poslužiti kao ideaina prevozna sredstva svima koji sebe smatraju usamljenim jahadima poslednje dekade 20. veka. JoS uvek zastraSujude neposredni, uvijeni u plaSt neozbiljnosti i otpadniStva, Leaving Tfains se ovom plodom svrstavaju u red Velikih Ameridkih Magova koji, poslednji na ovom svetu, održavaju vrlo živim neSto Sto je u istoriji Univeruma zabeleženo kao R’N’R. ludaci.

Janja Bobid

LEMONHEADS - LICK (TAANG! records)

Lemonheads su Ijudi koji su skoro fanatidno prihvatili sve ono Sto nam je stanoviti broj godina davao jedan od najznadajnijih bendova koji se pojavio na tredoj pianeti Sundevog sistema —Hiisker Dii. Iz Boslona su, i u tim gcografskim Sirinama su, u najboljem sludaju, smatrani dudacima-žive u potpunoj anonimnosti i krvolodno brane svoju privatnost. Ono Sto stvaraju, poneki ameridki bendovi nose u svojoj osnovi (trash-hard core, melodidni punk, hard rock), ali samo Lemonheads (uz nizbežne Dinosaur Jr.), imaju u sebi toliku, paraliSdu kolidinu osedajnosti. Svoj pivi LP snimili su 1987. i istim se pridružili Gang Green, Moving Targets, a pone Sto i Descendents i Squirrel Bait, odabirajudi Husker Du za uzore i odrednicu svoje muzike (a i života). LP „Lick” je izdat u SAD 1988.- a svoje pojavljivanje na starom kontinentu doživeo je godinu dana kasnije. Na ovom LP-ju se uodava da su Ijudi iz Lemonheads i producent, famozni J. Mascis (gitarista Dinosaure), iz Hiisker Dii zaostavStine poprimili identidne sekvence — pa tako neki gitarski delovi na „Lick” podsedaju na neSto nervoznijeg Mascisa na istoj a i vokali ponekad zatrepere poznatoSdu, Alhemiju njihove muzike dini arhiosedajnost, koja je na ovoj plodi uzavrela; vrelina gitarskog požara; neka izvitoperena harmoni-

dnost i vokali u kojima je sadržana svevremenska tuga (vokali su povereni Ben Deily-ju i Evan Dando-u). Zvuk je izuzetno snažan, maglovit, okupirajudi —a ipak na ovom oslvarenju se doživljavaju manje punkerski, a više melanholidno, setno. Govore o bostonskoj, ameridkoj svakodnevnici, o posedovanju Ijubavi, o ne poimanju Sta s njom, o konadnosti svega. Govore Ijudima koji gube, koji su lu, u realnosti, a ipak nisu, o intimnim, skrivenim delovima duha a sve to na rezignirajude neposredan nadin. Kuriozitet ove plode je, svakako, obrada pesme S. Vega — „Luca”, koja u njihovoj izvedbi ne zvudi niSta manje dirljivo, i poluromanska pesma nepristojnog naziva, „Cazzo di ferro” (lingvisti de, verovatno, prepoznati italijanski jezik). Naravno, na plodi (kao i na njihovim ostalim), postoje one pesme barSunaste snage („7Powers”, „Ever”), one prave HC-punk („I Am A Rabbit”) i one koje zbunjuju svojom sentimentalnoSdu („Circle Of One”). Ako je dan— spustite roletne; ako je nod —iskljudite svetlo— jer ovo je ploda koja živi u mraku.

Olja Miletič

24