Ritam
IMAJU LI VELIKE KORPORACIJE SMISLA? Ritam - Kako se onda osečate и mašineriji kojaje u tome jedna od najmočnijih? Kurt - MisliS na izdavača, korporaciju (njihov drugi LP, megaseler "Nevermind", objavljen je na inicijativu same grupe preko velikog izdavača Geffen, ali posebnim ugovorom koji je obezbeđivao samo distribuciju prvog tiraža od 40 000 primeraka, pri tom sa oznakom njihove stare firme Sub Pop - prim, ured.)? Ritam - Da, zar to ne prouzrokuje neke unutrašnje konjlikte kad pomislite na sve to? Kurt - Ne, zaista ne, jer je jedini način da imištiš one koji ugnjetavaju - suprotstavljanje i delovanje iznutra. IdeS od unutra ka napolje. Jedna od najmanjih stvari koje možeš da učiniš je da se odlučiš da ne kupuješ hamburgere u McDonalđsu, ili da ne nosiš više stvari od prirođne kože. To tebi može biti od ključne važnosti, mada пеша nikakav značaj ni za koga drugog, osim lično za tebe. Ako stvarno želiš nešto da postigneš i promeniš, moraš se suprotstaviti neprijatelju. Ritam - To je lačno, ali kad jednom upadneš u mašineriju ona le mote samletL. Chris - Bojkot i štrajk su osnovni oblici protesta. Kurt - Nema mnogo primcra ljudi koji su. isto kao mi, počeli da deluju unutar sistema. Setimo se Gang Of Four iii, pre svega, 'Fhc Clash. Oni su to pokušali i mislim da sc ni jedni ni drugi nisu prodali. Ritam ■ Da, ali su se zalo kreativno ispruznili,jer su njihovi osnovni interest hili politicki, ane muzički. Kurt - Takva politizacija nc može dclovati, ako ujedno ncmaš dovoljno prihvatijive muzike za vcćinu proscčnog građanstva. Možeš se lako prevariti, jer moraS najpre dan publici da apsorbuje mnogo dobre muzike, pa joj tek onda s vremenom i nenametljivo dodati neke svoje ideje. Chris - Znaš šta ja obično pokušavam da postignem u intervjuu, kad neko postavi neko pitanje o politici i počne da se bavi nekom odredenom temom? Kažem mu da postoji puno ljudi koji su vise osposobljeni od mene da kažu nešto na tu temu. Ako hoćeš da pričaš o zaStiti živolinja, na tu temu postoji mnogo informacija. Ali, mada isto tako nisam pozvan da pričam o tome ili srednjoj Americi, mogu da barem spomenem tu ili neku drugu temu, tako da ljudi barem postanu svesni da ona postoji. To je sve. Mnogo puta sam u interyjuima prenosio i forsirao informacije o političkim temama samo zato da bi ljudi saznali za njih. Kurt - U šezđesetim godinama se činilo da je politička revolucija životno značajna stvar, i to je privlačilo mnogo pažnje. Bilo je mnogo ljudi koji su javno istupali, a koji nisu imali ništa zajedničko sa muzičarima - ljudi kao Sto je Abbie Hoffmann, a i danas postoje slični. Oni su potrebni jer bendovi obezbeduju samo muzičku pozadinu i održavaju žar događanja. Grupe takode govore o društvenim temama i potpomažu te glasnogovornike, ali, u stvarnosti, potrebno je naći ljude koji nisu u bendu, a koji bi govorili o političkim problemima.
Rilam - Sama muzika nikad nije funkcionisala kao revolucionama reč,jer je bila samn muzika. Kurt - Da, sarno Sto pri tom mnogo ljudi misli da muzika ima neku revolucionarnu ulogu. A ustvari je ona nema. Chris - Mislim da je pesma kao Sto je "Street Fighting Man" The Roiling Stonesa, u redu kao pesma koja je dokument onoga Sto se tada događalo. Bila je muzička pozadina svog vremena, kad su se deSavale ulične borbe. Bila je dobra iđeja u vreme praškog proleća, ludih studentskih nemira u Parizu i sličnih tadašnjih zbivanja. Ali ko su uopšte ti Keith Richards i Mick .Tagger da bi se neSto više od toga angažovali u pomenutim dogadajima? Rilam - Zanima me i druga oblast, jer mislim da muzika na najlićniji naćin prenosi senzibilnost i osećanja slvaraoca. Za mene je to jedan od najintezivnijih načina da osetiš nečiji izjraz. Ali to nije nista slimo politici, jer ne prenosi mišljenja već osečanja. Na krajii krajeva, kad govorimo o muzici, govorimo o kombinaciji zvukova i reči, koje neko peva, a kojima se prenose određena osečanja Hi znacenja. Iz vaših reel mogli hi zaključiti da govore o svakidasnjim dogadajima, koje hi se mogle svakom desiti. Kurt - To su naSa iskustva - osećanja i zbrka u njima, odnosi s ijudima i svakodnevne stvari. To je mnogo intimnije nego govoriti o svima poznatim temama, posebno o političkim pitanjima. Mi jednostavno tako radimo... IMA LI KARIJERA SMISLA? Rilam - Poćeo sam ovu priču jer mislim da je ključna sledeća razlika: neki sastavi se isprazne i nastave da rade bez obzira na to sto su populami i znaju koliko novea mogu iz te cinjenice izvuči... Chris - Znaš li da i Scorpions, naravno, ivrde da oni to Sto rade ne rade zbog novea? Rilam - ...drugi, opel, održavaju stvaralački odnos, i nije im do toga da samo preraduju ono što su nekad dobro radili. Mislim da Ramones spadaju u ovu drugu kategoriju. Kurt - Mi svakako nećemo musti našu popularnost i svirati Floyd The Barber" kroz petnaest godina, pri čemu nas sponzoriSe Budweiser, dok mi pravimo nove, poloviče pesme na način na koji to sada rade The Rolling Stones i mnogi drugi bendovi. Chris - Žive tako raskošno, imaju gomile automobila i gradove, ne kuće. Pa ipak nije čudno da se s vremena na vreme ponovo okupljaju i imaju turneje, jer moraju da plate poreze. Rilam - I zadovolje svoje nove polrehe na koje su naucili u raskoši... Kurt - Da. Mi smo prilično skromni ljudi. Rilam - Kad ste več pomenuli te slarije grape - šta je sa ZZ Top, Romanes i Motorhead? Po meni, oni se jošnisu ispraznili... Kurt - Motorhead definitivno nisu. Ramones takode nisu. Pre par meseci smo svirali sa njima u Belgiji. Meni su bili neverovatni. Nikad ih pre nisam gledao. Chris - Sinoć sam sanjao Joey Ramonea, koji je hodao okolo obuven u sandale. Rastumači mi to.
23