Ritam
VIDEO
Dinko Tucaković
Video rubrika u prethodnoj rerinkamadji Ritma bila je sistematski pokušaj promocije legalnog videa naspram video piraterije. Ali star! šaljivdžija život udnio je da se procvat legalnog videa desio upravo u vreme nestanka Ritma pa nismo uspeli da poberemo lovorike naše dugoročne i, očlgledno, ispravne politike. U vreme kada ponovo pokrećemo vaš omiljeni magazin i njegovu video rubriku, video piraterija je u zamahu a legaini video posrće iz vise nego objektivnih razloga. Pre svega zbog rata i kompresije tržišta SFRJ u tržište SRJ, zbog ekonomske biokade koja onemogućava realizadju ugovora i nabavku (uvoznih) sirovina (čitaj kaseta) i drakonske i iradonalne politike Ministarstva za kuklturu Srbije (čitaj markice) i drugih represalija države u ceiini (čitaj porezi) To je ipak bilo previse za do pre nekoliko meseci vise nego moćne video izdavače kao što su VANS, TUCK VISION, M EXPORT IMPORT, FIRST PRODUCTION, PRO VISION, INSTITUT ZA FILM, UNION MEDIA, PGP RTB, VIDCOM koji su zastali (da li i definitivno stall) u trenutku kada su našu kulturnu scenu zaista izvanrednim izborom klasičnih i recentnih izdanja. U trenufku kada je u naše živote na velika vrata usla filozofija zaliha, ona je uveliko pogodila kako izdavače tako i konzumente. Izdavači jog imaju ponekl naslov za jedno ill dva kola a Vi drag! moji, pamet u glavu, i stvarajte zalihe. Jer dobrih vremena i novih filmova пеша na vidiku. Ali kao što nema misli koja već nije mišljenja, reći koja nije rečena, nema ni filma koji nije snimljen, ili tačnije, pa šta jet 6 tako novo u novira filmovima. Zato za Vašu zalihu, odnosno Vašu kolekciju u sretnijim vremenima, predložićemo dva naslova koja pripadaju kategoriji instant klasike, i putem toga Vam otkriti zadatu formu ove rubrike koja će se sastojati od informativnog prvog dela i recenzije dva naslova iz najsvežijih video kola. U perspektivi obećavamo i top liste, ako za njih bude materijala. A sada uključite Važe rikordere i plejere da na njima zatitraju alike:
VISOKE POTPETICE (Taconcs Lcjanos) Ipnnski, melodrama 1 25 min. režija: Pedro Almodovar izdavač: M EXPORT IMPORT Ako je Reiner Werner Fassbinder, koji već punih deset godina nije medju nama, bio planeta u svetu filma, Pedro Almodovar je već uveliko kontinent dja se finalna ekspanzija ne može ni zamisliti. Pri tome on je onaj čudesni, neotkriveni kontinent sreće, parče svete zemlje na koje su doduše nagazili razni savremeni Kolumbi, ali koja krije još uvek dovoljno tajni i iznenadjenja. Almodovar je još jedan od onih iz generaeije (1949) dje je definitivno formiranje obeležio rock'n'roll. ALMODOVAR I MC NAMARA je doduše band koji je pokuplo svežinu i energiju autentičnog panka kraja sedamdesetih, ali je njihov front man, Pedro the Almodovar kroz svoje filmove kontemplirao ka eteričnom plamenu autentičnog rocka i njegovih korena, Verujte na reč, mada me ovaj uvod demantuje, Visoke potpetice za koje je muziku pisao Ryuichi Sakamoto, klasična su melodrama holivudskog prototipa (bez ironijskog evropskog cerekanja), čiji osnovni muzički fon cine dve rasne španske kancone harizmatične Luz Casai. Prilično logično, jer film priča o problemima kontakta majke velike komercijalne dive i njene inferiome (po sopstsvenom sudu) kćerke. Svet asoeijaeija može da vas vodi od Daglasa Sirka preko Bergraana do Johna Watersa (svi dobijaju i svi su zadovoljni), jer kralj evropskog trasha i Veliki mag kiča može da sebi dopusti sve, i policijskog Inspektora transvestita, i majku i kćerku sa istim ljubavnikom, i scenu koreografisanog plesa u ženskom zatvoru ili otisak usana koji ostaju plamted kada ga na daske pozomice utisne svojim usnama majka-pevadca. Seli se i Misli m mene, nazivi su dve veličanstvene pesme, ali, da - mi tc se sećamo Pedro i uvek ćemo misliti na tebe kada budemo po hiljaditi put gledali VISOKE POTPETICE.
DO KRAJA SVETA (Until the End of the World) nemnčkn/frnncuski, fanlnstičm melodrama, 178 min. režija: Wim Wenders izdavać: FIRST PRODUCTION Do krnjn svela, odnosno sve što ambivalentnost jezika to dopušta u vezi sa naslovom, ispituje podjednako i kopletnu planetu sve do njenog najudaljenijeg kontinenta - terrae australis - južne zemlje, Australije, kao i neizvesnost otkucavanje poslednjih časova ovog veka i milenijuma, čiji smo mi sretni ili nesretni svedoci i akteri. Ako ne mislite da je "Štefi Graf Genšer u suknji", onda ćete sigurno shvatiti kako Wenders nije tek morbidni Švaba koji drži prst na okidaču atomskog detonatora, nego je lutalica koji je stigao do kraja sveta; čovek koji u SAD nije našao svoju Ameriku, ali je voljan da Zajedno sa nama pođe do kraja (fizičkog ili duhovnog) sveta, da zajedno sanjamo ili da kao njegovi junaci budemo i opijeni snovima. Sam Wenders je deset godina sanjao ovaj film - možda kao i svi snovi, on i nije najlepši mogući, ali istp tako, kao i svi pravi snovi, on ima onu magiju, zbog koje uvek nanovo sanjamo. Ovo što sledi nije pesma, nego imena ljudi cija se muzika čuje u filmu: JULIE CRUISE, NENEH CHERRY, LOU REED, CAN, R.E.M., ELVIS COSTELLO, NICK CAVE, PATTI SMITH & FRED SMITH, DEPECHE MODE, JANE SIBERRY, T-BONE BURNETT, CRIME & CITY SOLUTION, POI DOG PONDERING, JUDYBATS, LOU ANY BURTON, BONGWATER, JOHN WESLEY HARDING AND THE GOOD LIARS... Sa ovom kasetom kupili ste i najbolju kompilaeiju muzike devedesetih, sanjajte ovaj film, slušajte i gledajte njegove slike. Uživajte u svemirskom juke-boxu i kao što kaže Nick Cave:"... devojko, uzmi me za ruku i povedi me do kraja sveta". Jedan veliki pesnik filma sanjao je svoj veliki san. Sanjajte sa njim. Do kraja sveta.
50