Ritam

NEO BEO

Zašto je nova generacija sastava narasfih u Beogradu u posfednje tri godine nešto najbolje što se u njemu desilo od "novog talasa", ill - rata nije ni bi 10...

Dragan Ambrozić

Tomislav Grujić

к

ао što se to obično događa u malim sredinama, što Beograd verovatno ipak jeste, često jedna kolekcija ploča može da promeni tok muzičkog ukusa ako tie cele generacije, a ono barem jednog njenog "svesnijeg" dela, otvorenog za upijanje novib uticaja. Uopšte, bez takvog uticaja teško dabi se neke stvari na rock sceni ovog grada ikada dogodiie, a kamoli dosegle značaj širi od lokalnog. Istini za volju, u priči koju započinjemo radilo se o nekoliko kolekcija i nekoliko njihovih vlasnikakoji su presudno, u većoj ili manjoj meri, uticali na formiranje muzičkog senzibiliteta gradskog narastaja, za rock'n'roll stasalog u vreme Osme sednice CK SKS. Da bi bilo koja takva zbirka došla do ljudi van kruga ličnih prijatelja vlasnika, bila je neophodna barem jedna od dve stvari - klub ili radio. Na početku beše Akademija. Klub u podrumu zgrade Fakulteta likovnih uinetnosti (Rajićcva 10), prvobitno zamiSljen kao ok-

(1986,-proleće 1991., singlpočetkom 1991., Delirium ) Robna kuča je u jeđnom momentu izgledala kao predvodnik nečeg zaista novog u gradu - ali tad već više niko nije hteo da ih sluša. Oni koji su poscćivali njihove poslednje koncerte znaju da je taj sastav igrao na kartu koju će kusnije Kazna za uli proslaviti - seksualnost rockWrolla izla/ila je polako na videlo. Kad su se definitivno odvojili od Partibrejkers senke, oni su postal! prava preteča cele nove rock-funky škole sviranja kod nas. Početkom J 991. na vrhuncu, pred raspad, bili su u tom fazonu bolji - opušteniji - nego što je Kazna čak i sad - i Ivek to zna.

(1987., singlpočetkom 1991., Nova Aleksandrija) Kazna za usi je jedini sastav od ovih koji je od početka grizao dovoljno duboko. Razapeti, kao i ostali, na krstu detroitskog zvuka s кгаја šezdesetih (jedan krak - MC 5, drugi - Motown), Ivek, Rule i razni bubnjari prebrodili su od 1986. sve sopstvene mistifikacije, postajući sa vremenom sve konkretniji. Ivek još nije svestan koliko dugo mu traje solo deonica u pesmi (15 umesto 5 minuta), all to vise nlje ni bitno - ovaj band se pretvorio u elektrifikovanu lavinu koja se svima istovremeno događa, zaltitni znak generacije odrasle sa Disciplinom u srcu i Partibrejkersima u mišičima.

upljalište studenata Univerziteta umetnosti i lokalne umetničke elite, po sistemu "members only", pod upravom Miomira Grujića-Fleke ođ 1983. do 1990., polako je prerastao u rock'n'roll univerzitet - glavno i kultno mesto odrastanja u osamdesetim. Preuzevši od SKC-a vodeću ulogu u razvoju beogradske rock scene, "Rupa" je postala centralna tačka za sviranje, đipanje uz muziku, polivanje pivom i ostale aktivnosti koje spadaju u ono što se zamišlja kao "dobar provod". Akademij a je bila mesto na koje se dolazilo prosto zbog toga da bi se TU BILO. U zlatno doba koncertnih aktivnosti (’85.-'87.) koncerti su se događali dva-tri puta nedeljno i gotovo da nije bilo sastava koje če kasnije nešto značiti, a da se nije popeo na binu ovog kluba. Poznata imena sa strane obično su svoju koncertu aktivnost u Beogradu produžavala posleponoćnim nastupima u Rupi, dok su se gradske grupe od većeg ugleda na ovom mestu dokazivale pred publikom koja nije morala da ide kući poslednjim autobusom. Ukratko, bilo je "cool" svirati na Akademiji, jednako kao i posećivati jeIpak, ma koliko se stvari

18