Ritam

GARAŽNI KONTINENT

Australija je uvek imala kvalitetne rokenrol bendove, ali su oni zbog odsečenosti svog kontinenta morali bar dvaput više da se oznoje ođ ostalih sastava (engleskog govornog područja) ne bi li dospeli do medija u Evropi i Americi. Opet ni to najčešće nije bilo dovoljno jer su Ameri najviše "gurali" svoje, a Britanci i svoje i američke sastave. OK, jeste r'n'r rodjen u Državama, OK, jesu kraj 60-tih i skoro čitave 70te obeležene "ostrvskim" bendovima, i OK, u SO- jeste se loptica sa ostrva vratila u Ameriku, ali, isto tako je i Australija, kontinent u desnom donjem uglu vaših mapa Sveta, ključala sa svojim novim i svojim starim bendovima, daleko od naše pažnje i naših očiju. Tako se, maltene, juče saznalo da su i Australijanci imali 60-tih godina velike majstore garage punka o čemu svedoče brojne kompilacije iz tog doba ali i trenutne nabavne cene LP-ja radjenih u to vreme. Zato ćete za jedan album legendamih MISSING LINKS morati da izdvojite neverovatnih 3000 dolara, jer preostalo je još samo 500 kopija i to "Ist pressing". Ostalih 500 je uništeno јег se svojevremeno nisu prodavale. Da bi ste saznali zašto pročitajte ponovo početak članka. Međutim, u 70-tim se centri r'n'r' moći pomalo otvaraju za australijske (u daljem tekstu koristiću radi uštede prostora termine: ozi ili aussie) sastave, pa slede proboji AC/DC, ali i SAINTS i RADIO BIRDMAN. Ipak, najveći uspeh za aussie r'n'r su 80-te i ove sada godine. Počelo se stidljivo sa BIRTHDAY PARTY, bendom koji j e svojim načinom pravljena pesama inspirisao čitavu generaciju Amerikanaca na čelu sa SCRATCH ACID, KILLDOZER, LAUGHING HYENAS I DIE KREUZEN, pa se išlo redom sa SCIENTISTS, CELIBATE RIFLES, LIME SPIDERS, X, a HOODOO GURUS su svojim žestokim popom (ovo važi i za TRIFFIDS, a donekle i GO-BETWEENS, izvinjavam se što sam ih zaboravio) postigli nešto više od pukog proboja (čitaj: dobili su i pare, zaslužene, svakako). Ne želim da se sada rasplinem i ponavljam neke već napisane stvari: 1989. je u zagrebačkom "Quorumu" br. 2 izašao vodič kroz ozi r'n'r (napisao ga je A. Dragaš) koji sam po sebi nije loš uz nedostatak materijala iz druge polovine 80-tih i par grešaka koje su direktne posledice toga. Zato ću u daljem tekstu pokušati da ukažem na stvari na koje Dragaš nije mogao jer se fenomen ozi r'n'r-a znat-

no raširio po Evropi i Americi od izlaska tog broja "Quoruma". Kod Dragaša ćete pročitati da: "Ako naginjete garage i psychedelic zvuku, Australija bi mogla biti pravi Eldorado za vas", a ja ću pokušati da malo razvijem zaklučak kojiprozilazi iz te činjenice. Istinaje da iAustralija, početkom 80-tihpravi revival garage punka, ali ne na isti način na koji to rade predvodnici istog žanra u Americi kao što su FUZZTONES, CHESTERFIELD KINGS ili rani MIRACLE WORKERS. Da li zbog ponovnog otkrivanja RADIO BIRDMAN ploča ili zbog jakog uticaja američkog punka (onog originalnog, iz sedamdesetih godina) na čelu sa WIPERS i PAGANS, uglavnom ozi bendovi to rade mnogo sirovije i mnogo glasnije. Sve su započeli legendarni LIME SPIDERS, a nadovezali su se PSYCHOTIC TURNBUCKLES i EXPLODING WHITE MICE. Kasniji bendovi su samo übrzali evoluiranje zvuka. Tako su, u vreme MUDHONEY minija "Superfuzzbnigmuff" (1989.), i pojave tzv. "grungea", Australijom uveliko "pržili" i COSMIC PSYCHOS i BORED! samo što to nisu tako zvali. Kao što vidite "grunge" je nastaou Australiji, aneuAmerici, ali su ga zato Ameri izeksploatisali i napravili od toga jedan od najglavnijih trendova u rokenrolu, a čak su ga, svojstveno samo njima, uveli i u hit sezone visoke mode, Bože sačuvaj. Uspeh COSMIC PSYCHOS na kraju prošle decenije u Evropi i Americi, na istim tržištima drastično pospešuje interesovanje za ozi bendovima tako da ćete danas pronaći brdo nezavisnih izdavača i na našem, i na kontinentu s druge strane Atlantika koji distribuiraju ili čak objavljuju hrpu ozi bendova (SYMPATHY FOR THE RECORD INDUSTRY, AMPHETAMINE REPTILE, SUB POP, GLITTERHOUSE, CITY SLANG i sl.). Takođe, pored samihbendova, zaproboj aussie rokenrola zaslužni su i mnogi "down under", izdavači. Na prvom mestu firma DOG MEAT iz Melburna (vlasnika Davida Lainga, čoveka nepresušnpg entuzijazma), koja je nekada radila pod nazivom GROWN UP WRONG. Do sada je objavila zavidan broj ozi, ali i engeskih i američkih underground bandova. U katalogu ćete pronaći gomilu sedmoinčnih izdanja, te će vas to i imena grupa uputiti na sličnost sa američkom kućom SYMPATHY FOR THE RECORDINDU-

11