Ritam

Horovitz -Nekako su drugi Ijudi sve lo videli kao veliki komercijalni neuspeh. Nas je bilo briga. 1 tako smo stalno očekivali da nas Ijudi proglase za ludake, posle svake ploče. Tako da je sve drugo što se desi, ako nas ne pošalju u ludaru - čist dobitak. Od tadpa nadalje, oko Beastie Boysa se vrti isto mišljenje da su odiutaii u samo njima razumijive vode, da su postaii eksperimentaton samo zato što nisu umeii da ponove uspeh “Licenced To 111”, da su siabašm muzičan kojipokušavaju to da sakriju gomilanjem instrumentalnih minijatura. Sećate se - rapje na početku devedesetih bio cmac u šaivarama, a diskoteka, a пе više uiica, mesto dešavanja. BBoysaje nesta/o sa MTV-ja, njihova slika ujavnostipostaia je рге siika nekog koje nekad bio nešto, nego nekog ko je sadnešto. Ustvari oni su bih prisutniji i mnogo više sada i ovde nego ikada рге. a “Paul’s Boutigue . smeiapioča tog trenutka i sadjeprovokativno parče zvuka , koje kao daje snimiia neka druga grupa, ane oni divijacikoji upadaju na žurku. Ah bukvalno nijedna grupa formata Beastie Boysa jošnije bila spremna da zakorači u obiast pra vog sviranja i time reši sudbinsku diiemu rapa. Veiikiprevrat nastao je u vreme “Check VourHead” (1992.), aibuma kojijejošmaiopomerio granice hip-hop kuiture svojimpotpunim nagiašavanjem sviračkih trenutaka krozmnogobrojne instrumentalne minijature, odkojih su neke nastale čistom svirkom u studiju, a neke semplovanjem samih Beastie Boysa kako sviraju (doduše, beše tu i malo Dylana, Bad Brainsa, Modem Jazz Quarteta i Rahsaan Roland Kirka). Horovitz - Samo sempluješ i sempluješ dok li ne dosadi. Slušaš Meterse, James Brown s Рипку шPeople, Crusaderse i na kraju, ako imaš gitaru, ipakje uzmeš da zasviraš malo. Imao sam bub- % njeve kod sebe kući, sedeli smo tamo i sviruckali 1 za sebe. Onda smo prosto otišli u prosloriju za Ш probe i lamo nastavili sešn - svirali smo šesl | meseci pre nego šlo se neko selio da uključimo , kaselofon i snimimo sami sebe. Većina crnih izvođača tog doba još je isprobavala sva ona rešenja koja su B-Boysi koristili na “Paul’s Boutique”. Sa dolaskom | “gangsta - rap " ško/e, afirmisan je mekši, \ ležerniji zvuk, koji je više dugovao psihodeličnom funku George Clintona nego tvrdoj školi koju su Pubhc Епету proslavili. A kad su mah kasnije NWA, Ice Cube i Snoop Doggy Dog zabeležili prva mesta na američkoj listi sa rap phčama na kojima se (gle čuda!) svira sve u šesnaest, postalo je jasno da su nekakvi Beastie Boys zaista bili tamo gde se stvari dešavaju, pre svih ostalih. Otkako su šutnuli konzerve Budtveiserpiva za sobom, onizbilja jesu biUpop-avangarda u najboljem, neopterećujućem smis/u te reči. Oni su znali šta će se sutra dogoditi. “Check Your Head 'je zabeležioplatinasti tiraž. Altemativne zvezde? Stav koji se isplatio? Falilo je još samo mah da stvari dođu na svoje mesto. SABOTAŽA NA PUTU ZA BRUKLIN 1994. godinu B-Boysi su dočekali u svetu kog su sanu kreira/i Rage Against The Machine. Cypress HHI, Senser, Biohazard, House OfPain, Anthrax, pa čak i Faith No Моге i ArrestedDevehpment... svi su ponešto dugova/i ovoj njujorškoj trojci. Došh je vreme da se otp/ati prva rata duga. Ime rate bih je “Sabotage ”, Prezime “111 Communication Horovitz -Novi alhum smo snimali sedam meseci. Većina instrumentalnih pesama nastala je it naših improvizacija - jednostavno bi olišli u sludio, a imamo naš studio i sva naša oprema je tamo - zaključali hi se u njega i počeli hi da sviramo. Sešn hi trajao koliko bi trajao, par sati i duže, isključivo opuštanje i sviranje. Čim hi nam nešlo zazvučalo dohro, uključili bi kasetu i snimili. Ukoliko nam je odgovarao aranžman, zadržali bi ga z.a ploču, tako da je samo snimanje albuma bilo

sasvm spontano. Sa hip-hop pesmama bilo je slično - koristili smo semplove malo sa drugih ploča, a malo sa naših snimaka - znači upotrebth smo delove sopstvene svirke kao podlogu za uzorke gitarskih i bas deonica, naprimer. Za atmosferu cele ploče najvažnijaje ta ležernost sa којот smo pristupili radu, šlo je i normalno kad snimaš u svom studiju. Nije to ona situacija ukojoj si napravio nekoliko pesama pa sad imašnešto vremena u zakupljenom studiju da obaviš snimanje. Ovoje mnogo opuštenije, organskije pravljenje muzike. Sledeća velika stvar bila je - do kraja stvoriti svoj svet. Sastavljen odtrivijalnih detalja kao što su trenerke ipatike. te Ijubavi za TVserije sedamdesetih godina (čime se briše nos svima kroz spot za “Sabotagej, Вгисе Leeja i grupu Kiss, B-Boys svet je bio i ostao mfantdan kao radio ili televizijskiprogram. Što je još lude, njihove pesme su bile i ostaleprogram kojijegovorio svima ostalima o onome što se stvamo dogada, na isti način na koji su гаперипк ploče bile vid medijajedim radioprogramkojije tadagovorio опо što jebila istina i što se stvamo dogada. Njihova nova ploča, još više nego ranije, krajnje netipično za гар, prepuna jepravib stibova. Snimana ponovo u New Уогки, ona otkriva zrele Ijude koji se brinu, pored ostalog i o amazonskim šumama, buducem nedostatku vode za piće i uopšte stanju sveta u kome živimo ( The Update ). Uh. Neopterećeni suviškom mudrosti, oni su svakako došli do konačnih suština čovekovog bivstvovanja. Yauch -Za mene lično, kao velikog zagovomika nenasilja, jako je bitno ono što se događa na Tibetu - to je moćan primer toga. Način na koji se Dalaj Lama odnosi prema naporima Kine da potpuno kulturno razori i preuzme Tibet, je sasvim sličan onome štoje nekad radio Gandi. On putuje okolo i pokušava da Ijude u drugim zemljama i njihove vlade obavesti, pomogne im da postanu svesni tog problema. Pokušava da im kaže da su neophodne političke sankcije prema Kini zbog onoga što se radi u Tibetu. Za mene je to vrhunski primer nenasilnog postizanja političkih ciljeva. Nenasilan način je najsnažniji. To ne znači da čovek treba da sedi i ne odgovara kad ga neko zlostavlja, već da ima pametnih načina da se drugačije odgovori na nasilje. Ako stalno odgovaraš nenasilno, nenasilno i samo nenasilno, to dobija posebnu težinu. Time možda pomogneš i čoveku koji vrši nasilje - ako on nastavlja da ti radi nešto tako loše a ri ne odgovaraš .ećj, na način na koji on očekuje, posle izvesnog vremena, on mora početi da se opušta i drugačije gleda na tebe, počinje da saoseća sa tobom i na kraju, možda, počinje i da te poštuje, makar samo zbog upornosli sa kojom zastupaš svoj stav. Time li njemu pomažeš. Martin Luter King, Gandi, Dalaj Lama i drugi slični Ijudi su, za mene, najupečalljiviji politički lideri koji su ikad postojali. Da И su Beastie Boys otkrili viši stnisao ili пе, saznaćemo u sledećem nastavku. Tako “111 Communication”krase i “Bodhissatva Vow”i budističkopevanje u “Shambala ”. Ne treba se uzbudivati. Alan Fordje bio i ostao gradanin sveta. Yaueh - Posle Lolapalooza turneje po Americi idemo u Australiju i jugoistočnu Aziju. Zatim u Južnu i Centralnu Ameriku, možda čak i Južnu Afriku i Egipat. Ukoliko bude prilike sigurno dolazimo u Istočnu Evropu, i tu oko Turske -voleli bi da dođemo u Jugoslaviju ako prilike dozvole, naravno. Da, svakako. Umesto da ih očekujemo da dodu tu oko Turske, nama će biti dovoljno da znamo da onirade svoju stvar negde, da su ргеко svoje firme Grand Royal izdalijoš neki broj sopstvene novine (“Grand RoyaI”) i jošponeku dobruploču prijateljima (Luscious Jackson, DFL. Moisterboyz, Noise Addict). Kaopojava, Beastießoys su Ramonesi nove generacije. Sedamdesete pretvorene u stil za devedesete.

Aleksandar Radojčić

Dragan Ambrozić

42