Ritam

GREETINGS FKOM ASHBURT PARK, ГЧЈ (1973) 000 THE WLLD, THE INNOCENT AND THE E - STREET SHUFFLE (1973) Albumi blizanci - пе samo po godini izdavanja i oceni koju su ovde dobili, već i po svim vrlinama i slabostima. Stilizovani autobiografski pogled na čari i frustracije koje prate odrastanje u američkoj suburbiji, koji je svojom "rečitošću" ponajviše provocirao poređenja sa Dylanom. Oni koji su sMoni takvoj proceni nači če dovoljno argumenata u činjenid da je jednu od pesama sa prve ploče - "BUnded by the light" obradio Manfired Mann, inače poznat kao izvođač sa najboljim verzijama Dylanovih pesama ("The mighty queen", "If you gotta go, go now", "Just like a woman", itd.) Mada se na drugoj ploči formiraju konture legendamog E-streetbanda, kome Springsteen duguje bar deo svoje magije, muzika i produkdja Mike Appela ni izbliza пе odražavaju očekivano iskustvo, kompetentnost i profilisanost veterana klupske rhythm and blues svirke. BORI 4 TO RUN (1975) 000 ,/2 Dugo pripremani projekat koji je podgrevan karizmatičnim scenskim nastupima. U produkciju je uključen i "Rolling Stoneov" urednik John Landau koji je nakon jednog od Springsteenovih koncerata izgovorio čuvenu sentencu "video sam budućnost rock’n’rolla i onase zove Bruce Springsteen", čime je verovatno još više pojačana "konceptualnost" same ploče. Neki se ne ustručavaju da ovoj ploči pripišu epitet formalno najsamosvesnijeg projekta u rock’n’rollu još od "Sgt-Pepper" dana Naslovna pesma je rađena sa namerom da rekapitulira prvih dvadeset godina rock muzike u formi več pomenutog "kosmičkog džuboksa" u kome istovremeno sviraju, po Springsteenovoj želji, Duane Eddy, Dylan, Roy Orbison i Phil Spector. U osnovi, radi se o pokušaju (misli se na celu ploču) koji je definisao Springsteenov "zvuk", ali nije ponudio dovoljno dobrih pesama. "Backstreets" je verovatno najznačajnija sa stanovišta onoga što sledi - a to je album "Darkness on the edge of town". DARKNESS 014 THE EDGE OF TOWI4 (1978) Prvo pravo i dugo očekivano Springsteenovo remek delo ploča na kojoj je sve, počev od omota, potpuno jasno, bar što se autorskih intencija tiče. Manekensko poziranje sa Fender Telecasterom ovekovečeno na "naslovnoj strani" prethodnog albuma ovde je zamenjeno umomim pogledom koji svedoči o gorkim pobedama (da parafraziramo naslovjednog od filmova Nicholasa Raya), koje skončavaju u "tami na ivici grada". "Badlands" je, barem naslovom, malo podsečanje na odlični film Terrencea Malicka (Springsteen če se ovom filmu još konkretnije vratiti раг godina kasnije kroz naslovnu numeru albuma "Nebraska"), "Adam raised the Cain" sa svojom primenjenom starozavetnom ikonografijom otpočinje seriju pesama o očevima i sinovima i njihovom neostvarenom "američkom snu" koji se pretvara u usud, a "Factory" vrlo eksplicitno približava Spring-

DISKOGRAFIJA

steenasvakođnevnici američke "blue collai”populadje. Očajničkivapaj u formi najplemenitijeg gnevnog usklika. RTVER (1980) 0000 Na izvestan način, jedan od prelomnih momenata u Springsteenovoj karijeri - "ukoliko mu je rock’n’roll do tada služio kao sredstvo za stvaranje lične mitologije, od tog trenutka on ga sveviše koristikao jedini način da razume i protumači sve što se dešavau životima Ijudi o kojima piše". Centralni i najuspešniji primer za ovu transformadju je, naravno, naslovna pesma - jedan od, do tada, ređih "short story" iskaza u Springsteenovoj karijeri Spona sa prethodnim radovima i daljepostoji u mnogim pesmama - "Pointblank", "Independence day”, "The price you рау”, "Stolen car”, "Fade away" itd., ali format ploče i nedostatak selektivnosti nužno vode do povremenog otkrivanja klišea. Jedan od najsvetlijih trenutaka svakako pripada Top 10 singlu "Hungry heart" (neka vrsta Springsteenovsko osečajnog miksa soul klasika "Family affair" i "Papa was a rollin’ stone" - naravno u tematskom smislu). Tako je pesma koju je, verovali ili ne, svojevremeno napisao za The Ramones, vrio brzo postala obavezni koncertniMasikza sledeču deceniju. I4EBRASKA (1982) 00000 Prividno, digresija bez premca u novijoj istoriji američkog rock’n’rolla. Najneočekivaniji poduhvat za osobu koja se u tom trenutku nalazila na svega pola когака od statusa mega zvezde. Kako John Landau i Estreet band jednostavno nisu znali šta da urade sa demo snimcima koje je Springsteen načinio sam na četvorokanalnom magnetofonu, izdati su upravo demo snimci. "Dokaz da se politički stavovi mogu izreći bez didaktike, slogana i ideološMh proMamacija. Muzika svojom svedenošću možda i asocira na vanvremenski folk feeling, ali su teme i događajikoji se opisuju u pesmama sa ove ploče opasni i savremeni koliko i naslovi dnevnih novina" - pisao je jedan od američkih kritičara. "Nebraska" je, kako smo najavili, definitivno vračanje duga Malickovom filmu "Badlands", "Atlantic city" naslovopet duguje Malleovom filmu (u kome glumi Susan Sarandon - jedna od Springsteenovih obožavateljki), a "Јоћппу 99" je pesmakoju je Springsteen na jednom od koncerata upotrebio kao odgovor na Reaganovu zloupotrebu o kojoj je bilo reči u uvodnom tekstu. Naravno, ne bi trebalo zaboraviti ni da je "Highway patrolman" bio velika inspiracija za Sean Pennov film "Indian runner". BORIN 114 ТНЕ U.S.A. (1984) 00000 Ili, kako napravitiploču za milionski auditorijum, a pritom ostati potpuno dosledan sopstvenim autorskim standardima. Ploča na kojoj je Springsteen uspešno demonstrirao jednu od največih tajni rock’n’rolla- kako praviti pesme u kojima muzika sugeriše euforično raspoloženje, a da pritom ono o čemu se peva nije ni izbliza tako veselo. Za početak probajte sa najvećim hitom sa ove ploče - "Dancing in the dark". Naslovna numeraje što je kuriozitet svoje vrste ranije odbačeni ostatak sa "Nebraske" koji je ovim naknadnim objavljivanjem postao istovremeno jedna od najpogrešnije tumačenih pesama u istoriji

52