RTV Teorija i praksa
poljoprivredna škola finansira iz svog vojvodskog budžeta. Sve zgrade za ovu školu koriste se po utvrđenom programu i ne plaćaju se posebno. Ako bi se sabrali efektivni troškovi, sve to staje po jednom đaku godišnje oko 450,00 do 580,00 dinara. Ovi stuđenti ne plaćaju upisninu, niti ikakve druge uplate. Oni samo plaćaju troškove smeštaja kada dolaze na konsultacije i ispite van mesta življenja. U svakoj školi biraju se nastavnici koji, u sklopu svog redovnog posla, rade i sa ovim studentima u okviru nastavnih normi od 22 časa nedeljno. Kada se ovo ograničeno vreme prekorači, plaća se za prekovremeni rad kao i za časove u tradicionalnoj školi. Nije vođena evidencija koliko je ovakvih časova bilo i koliko je plaćeno za prekovremeni rad. Rezultati ispittvanja auditoruuma Centar za ispitivanje javnog mnenja 1 istraživanje RTV-programa izveo je 2 ispitivanja da bi proučio motivacije i ponašanja studenata, kao i efekte učenja. Utvrđeno je da 83% studenata radi u poljopiivredi ili sličnim zanimanjima. Individualni poljoprivrednici su 70%, ispod 30 godina su 81%, a samo 1% iznad 50 godina. Muških je 52%, a ženskih 48% studenata. Jedno od pitanja je glasilo: DA LI OVIM UČENJEM ŽELE DA SE DOMOGNU SREDNJEG OBRAZOVANJA I NAPUSTE POLJOPRIVREDU ILI DA BOUE POSLUJU? Većina je odgovorila da je ova TV škola baš za one koji žele da grade svoj put kao zaposleni u poljoprivredi. Na pitanje: ZAŠTO SU ODABRALI TV SISTEM UČENJA? Odgovor je većine: .. . mogućnost da stuđiramo kod svoje kuće. Izveden je jedan eksperiment da se utvrdi koji METOD više odgovara ovim studentima. Prikazana su dva različita TV hemijska predavanja sa dva različita peđagoška pristupa
nastavnoj građi. Prvi je bio usmeren da razvije znatiželju studenata, a drugi u oblLku uobičajenog školskog informativnog predavanja. Istraživanje je pokazalo da je izuzetno veći uspeh imao prvi tip učenja, on nije samo bio populamiji kod učenika nego i znatno efikasniji. Oko 50—70% upisanih prati programe samostalno kod svojih kuća, a ostalih 30—50% grupno u konsultativnim centrima ili posebno organizovanim centrima za praćenje programa. Bilo je oko 20.000 upisanih i oko 35,000 neupisanih za koje je ovaj TV-tečaj pomoć za savladavanje gradiva na raznim nivoima obrazovanja (učenici redovnih poljoprivrdnih škola, slušaoci raznih poljoprivrednih tečajeva i dr.) kao i oko 300.000 poljoprivrednika koji učestvuju u posebno organizovanoj obuci u toku zime. Većina je izjavila da žele da steknu veće stručno znanje radi prestiža u seoskim zajednicama i da bi se osposobili za modernizovanje svojih imanja. Radnici na kolektivnim poljoprivrednim dobrima vide mogućnost da tako steknu bolje plaćeni posao. Pokazalo se da individualni poljoprivrednici imaju mogućnosti da sami urede svoj raspored rada i usklade ga sa gledanjem emisija. To je teže biio zaposlenima na kolektivnim dobrima. Ispitivanja su utvrdila da je od svih registrovanih za prvi semestar 46% nastavilo nastavu u drugom semestru, dok je među vanrednim učenicima trađicionalnih škola koji uče bez pomoći TV, procenat odustalih posle prvog semestra 75%, što je veliki uspeh za TV-poljoprivrednu školu. Umesto zakuučaka TV-POUOPRIVREDNA ŠKOLA je u izvesnom smislu proširenje delatnosti konvencionalnog sistema rada s vanređnim učenicima, ali je uspela da eliminiše teškoće i nepodobnosti koje su bile nepremostive za ogroman broj mladih poljoprivrednika koji su želeli dalje
162