RTV Teorija i praksa

tj. muzika nije nešto odvojeno već značajan napor ka programskoj sintezi. To praktično znači da Muzička redakcija Trečeg programa vrši ne samo selekciju dela i izvodjača za emitovanje „trećeprogramskim kriterijumom”, već dovodi razna dela u nove odnose, osvetljava epohe, daje tekstove iz oblasti teorije muzike. Posebno novo i značajno za našu kulturnu sredinu je, svakako. njeno otvaranje prema novoj muzici - koncertima Muzička modema, posle kojih su usledjivale diskusije i konfrontacije u koncertnoj dvorani, takodje direktno prenošene. Posle niza koncerata, osnovan je i Elektronski studio Radio-Beograda pri Trećem programu koji je jedini u našoj zemlji. Ne mali značaj imaju i emisije posvečene muzičkim tradicijama različitih kontinenata, čime se razbija zatvorenost u okvire evropske kulture. Treba, dalje, istači i prihvatanje džeza od prvog trenutka kao muzike ozbiljnog karaktera. Najmladji program u Trečem programu je dramski koji čini sastavni deo Kulturno-umetničkog programa Trečeg programa. On je koncipiran tako da „pokrije” sve ono što nije posebno negovao postoječi Dramski program Radija. Njegov akcenat je na eksperimentu, posebno radiofonskom, na neizvodjenim delima (neka su, kao nedavno Engelsova drama, doživela na Trećem programu »voju svetsku premijem), na oniričkoj drami, posebno pogodnoj za ovaj medijum, na drami ideja (Filozofsko pozorište, Političko pozorište). Pored toga, on je emitujući Ponočnu dramu Prvog programa kao Dramu Trećeg programa i konkursima Radio-Beograda za Dramu Trečeg programa vremenom ocrtao i tip dramske literature koji želi da neguje. Prvi slušaoci Radio-Beograda bili su njegovi saradnici. Ispostavilo se tako da autori slušaju autore. Današnja slika je potpuno izmenjena i može da podstakne na niz najrazličitijih analiza. Najkompetentnije biče, svakako, analize kulturologa. Medjutim, treba istaći da je, sudeći po najnovijim podacima. Treći program najčitanija publikacija u zemlji i najposećenija muzička dvorana. Dodajmo još da se, uz svoju programsku delatnost, Treći program bavi i izdavačkom delatnošću i da svi oni koji nemaju prilike da ga čuju mogu da čitaju njegov izbor. Postoje čak Ijudi koji ne slušaju program, a čitaju časopis Treći program. Mogli bismo, najzad, da zaključimo da je svojim konceptom Treći program orijentisan ka osvetljavanju problema i da mu

84