RTV Teorija i praksa

doprinosu kreativnosti bilo koje emisije neospomo vidljiv, ne mogu a da se ne upitam, da li postoji TV kritičar koji takvo stanje vidi, jer se rijetko (ili skoro nikako) dešava da rad montažera na televiziji bude primečen (u kritici bilo kojeg pozorišnog djela kostimografija, scena i ostali elementi svojstveni pozorišnom izrazu, dobivaju redovno zaslužen prikaz). Stiče se utisak da TV kritičar nije u stanju da ocjeni i vrijedost montažnog učinka u bilo kojoj televizijskoj emisiji, iz prostog razloga što montaža ni na filmu nije priznata kao kreativnost. Ali zablude postaju totalno uočljive kad TV kritika ne uviđa razliku između filmskog montažera i miksera slike na televiziji, koji kudikamo ima veće mogućnosti da prezentira kreativnost ravnu bilo kojoj drugoj stvaralačkoj komponenti.” EMILIJA MARKOVIĆ, montažer TV Beograd; „Montaža se u kritici uopšte ne pominje. Bitan je autor emisije, sve je podređeno reči i velikim serijama, ргеко Informativnog programa prelazi 5e...” VUKSAN LUKOVAC, montažer TV Beograd: „Као i na filmu kritičari ne poznaju tehnologiju - kritika ne pominje ni kada je reč o filmu kao ni na TV - ritam, kompoziciju slike, muziku, ne prilazi programu analitički, već ga gleda u globalu.” Mišljenje montažera u večini slučajeva dele snimatelji. Jedan eminentan kamerman mnogih cenjenih serija i emisija, koji je želeo da se njegovo ime ne pomene, jer to je stav prema TV snimateljima uopšte, a ne prema njemu lično, kaže da mu je ime tokom dvadesetak godina rada na TV bilo tri puta pomenuto u kritici. U ovoj rubrici je VOJA LUKIĆ, takođe poznati kamerman, napisao: ~Da, volim da pročitam i dobru i lošu ocenu o poslu kome sam doprinosio.” Verovatno su zato naši poznati snimatelji STEVAN LANDUP, VELJKO PETROVIĆ HARI i ILIJA MILETIN odgovorili sa „пе”, ali bez obzira na odnos kritike Miletin smatra da je „Ро svojoj savesti snimatelj obavezan da kvalitetno radi.” ŽARO TUŠAR, snimatelj TV Ljubljane: „Svakako utiče - TV kritika je, kada je objektivna, pokazatelj napora koje ulažemo u rad.” Da li jedan kritičar može istovremeno da stručno piše o sportskom programu, muzičkoj emisiji i spoljnopolitičkom feljtonu? Problemi televizijske kritike nisu mali i nisu vezani samo za našu sredinu i okolnosti pod kojima se prati i piše o

198