RTV Teorija i praksa
U nedostatku teorijskog televizijskog rečnika, u dopuni objašnjenja pojma „televizično” može ispomoči filmološki rečnik Etijena Surioa 4 , ne zato što je filmska problematika najbliža televizijskoj s već stoga što su pojedine Surioove odredbe instruktivne za razjašnjenje prirode činjenica o kojima raspravljamo. Ne nalazeči za sve pojmove ovog rečnika ekvivalentan broj u problematici ostvarivanja televizijske komunikacije (afilmsko, kreatorsko, dijegetičko, tj. propovedajuće, dokazujuće, zatim ekransko, filmografsko, filmofansko, profilmsko, spektatorsko), zadržačemo se na onima koji se vitalno tiču načina praćenja televizijskog programa. U prvom redu to je termin „spektatorsko” koji Surio obrazlaže kao „опо što se subjektivno nalazi u duhu gledaoca”. Na primer: a) neke čisto spektatorske činjenice (godine, društveni uslovi publike, njene duhovne dispozicije itd.) moraju da posreduju u objašnjenju psiholoških efekata filma, b) neke spektatorske činjenice koje su filmološki veoma značajne (uticaj filmskih plakata, uticaj razgovora o oceni filma itd.) jesu pre- ili post-filmofanske. 6 Za razliku od komunikacije s filmom gde „spektatorsko” deluje „па parče”, od konkretnog filma do filma, u komunikaciji sa televizijom gledalac sve vreme i u prisustvu „parčeta” (dok gleda jednu emisiju ili samo jedan njen deo) i pred „više parčadi” (uslovni blok: spot - vesti - spot - epizoda iz serije...) izkazuje „spektatorsko” kao konstantu, kao izvornu karakteristiku televizijske komunikacije. Zadržavajuči ovaj Surioov termin, možemo reći da „spektatorsko” proširuje značenje u televizijskoj problematici i postaje regulator za razumevanje i samog „televizijskog” koji po pandanu odgovara Surioovom „filmofanskom”: onom što karakteriše svaku činjenicu koja se odnosi na prikazivanje filma projiciranog u sali. Na primer: obično dvadeset četri filmografske slike čine jednu sekundu filmofanskog trajanja i mogu predstavljati, zavisno od konkretnog slučaja, nekoliko godina dijegetičkog trajanja, i c) zvučni fenomeni pripadaju filmofanskom trajanju, kao i vidljive ekranske datosti. 7
5 Kristijan Mez ,Jezik i kinematografski medij, str. 186.
6 Ibid, str. 52.
7 Ibid, str. 51.
149