RTV Teorija i praksa
budućevremenska, dakle eminentno autorska. I dokje ova vrsta spora nešto manje aktuelna (i sa donekle drukčijim značenjima) u literaturi i filmu, na primer, dotle u radio-programima izaziva različite nesporazume, načelne i praktične, što izgleda proističe iz činjenice da se radio, bar kad je reč o pojedinim vrstama programa, i dalje koleba između umetničkog i informativnog, odnosno dokumentarnog, bilo u traženju mogučih spojeva bilo u nedvosmislenim razlikovanjima. Mada to nije bila namera organizatora, moglo bi se čak zaključiti da je ~Prix Futura” granicu spora pomerila u korist umetničkog time što je dokumentarnom priznala neograničeno autorstvo... Da kontroverze o kojima je reč nisu samo formalne i načelne nego i konkretne programske prirode, pokazuje i primer jedne belgijske emisije Fotograf pejzaža, prezentovane u dokumentarnoj seriji. Predstavnik belgijskog radija, nezadovoljan činjenicom što Fotograf pejzaža nije nagrađen, sažeto je, u više navrata, ponavljao svoju dilemu: „Emisiju sam poslao u dokumentarnu kategoriju. Kažu mi - izvrsna je, ali nije dokumentarna. Da sam je poslao u dramsku kategoriju, rekli bi mi - odlična je, ali nije dramska.” Autori i jednih i drugih emisija prihvatili su se posla kako su znali i umeli, poslavši na festival 47 radio-emisija; neki od njih su svoj posao radili uobičajeno, u skladu sa svojim iskustvom, nezavisno ođ festivalskih propozicija, dok su drugi na različite načine pokušavali da i formalno zadovolje festivalske propise, najčešće pomerajući dramska zbivanja u vreme buduče ili birajući dokumentarne materijale koji če, verovatno i kasnije, dakle, u budućnosti, imati ista ali još oštrija značenja. MALO SELO I VELIKI GRAD Finski autori (Juhani Lihtonen, Haanu Taanila i Pertti Salomaa) predstavili su se na Festivalu dokumentarnom radio-emisijom Tempo pastorale e brutale ili način života pre 1985. Oni su dosetkom uspostavili odnos između dokumenta i budućnosti: posmatračku tačku smestili su u vreme buduće, posle 1985, a onda su se jednostavno vratili u vreme sadašnje, prepustivši učesnicima emisije, žiteljima jednog malog ribarskog sela na obali Arktičkog mora i velikog grada Osla da govore o dva različita i međusobno suprotstavljena tipa „kulturne komunikacije”: na prvom nivou o životu danas i sutra, a na drugom o gradskom i seoskom životu. Autorski stav je „konzervativan”, što se vidi i iz naslova, tempo pastorale suprotstavljen tempu brutale uživa apriornu nakionost Prvi
32