RTV Teorija i praksa
grada: sirenu, paljenje i brujanje automobila, tramvajsko zvono, bmj fabričkih mašina, itd. Opet, dakle, isto „nema”. Samo čopor pasa i mašine - čoveka nema. Režanje pasa i režanje mašina (simboli pretnje, straha i otuđenosti) protiv Ijudskog glasa, protiv kontakta. Uvek posle emitovanja špice imam neprijatan osećaj da ću kmpno i bezočno slagati kad izgovorim trivijalno „dobro veče”. Povod i predmet razgovora u Superkontaktu su „teme” koje najčešče predlažu slušaoci (izraz „teme” treba shvatiti vrlo uslovno). 4 Odbir tema zavisi pretežno od njihove komunikativnosti: zanimljivosti, životnosti, bliskosti svim strukturama slušalaca, prepoznatljivosti. Nisu to nikada takozvane velike teme, već „Ijudske sitnice koje tako mnogo znače, a o kojima, ipak, retko razmišljamo”, kako je napisala jedna slušateljka. Dakle: ne Ijubav - već prva Ijubav; ne laž već lagarije; ne strah - već trema; ne novac - već pozajmice, pozajmljivanje novca... Koncepcija razgovora sa slušaocima nije tribinska. Stav, mišljenje, polemika, sukob mišljenja su u drugom planu. Emisija ne pretenduje da se teoretski odredi prema predmetu razgovora, da slušaoce upoznaje sa određenom „temom”. Njen je zadatak da upozna sa Ijudima, sa njihovim naravima i shvatanjima, ponašanjima u karakterističnim situacijam vezanim za tu temu. Ne stavljamo pred slušaoce preveiike zadatke. Želimo samo da ćaskamo. Ne razgovor, već ćaskanje, koje ne vodi zaključku, već utisku. Ne sociološki, psihološki ili neki drugi aspekt teme, već slikovite situacije, introspekcija, prisećanje i za učešće u razgovoru iskreno pobuđenog slušaoca. Ne očekujemo da u toku razgovora objasnimo fenomen treme, nego da slušaoci iznesu svoj doživljaj treme i njen uticaj u pojedinim situacijama, i da takve situacije opišu. Razgovor se nikada ne zakazuje niti se tema „zadaje”. Povod za časkanje proizilazi iz sadržaja emisije - „zatečeni” slušalac priča lakše i, što je od posebnog značaja, spontanije, Izostaju i zaključci, eksplicitna naravoučenija (mišljenja stručnjaka u studiju i sl.) - svakom je ostavljena mogućnost da na osnovu oblikovanog mozaika sam zaključuje. Prilikom opredeljenja za ovakav metodološki postupak i pristup
4 LJ Superkontaktu se do sada govorilo o; džeparenju i džeparošima, sanjarenju, pozajmicama, tremi, doživljaju likovnog dela, ulicama, pisanju pisama, značaju pretponoćnih trenutaka, ponašanju pred ogledalom, maturantima, zakašnjavanju, trenutku jutarnjeg buđenja...
49