RTV Teorija i praksa

Dr Božidar Kovaček,

književni kritičar, vanredni profesor Akademije dramskih umetnosti u Novom Sadu

1. Ferenc Deak: APOTEOZA

Traje: 30,45 Snimatelj: Ferenc Morvai Ton-majstor: Ivan Fece Reditelj: Tibor Vajda Uloge: Stevan Gardinovački, Rade Kojadinovič, Jelica Bjeli, Milica Ostojič, Milica Radakovič, Mirjana Gardinovačkd, Božo Jajčanin, Tihomir Pleskonjič, Stevan Šalajič, Mirko Petkovič, Vasa Vrtipraški, Ksenija Martinov-Pavlovič, Slavko Đorđevič, Marina Dimovska, Nada Ivanovič, Radovan Kneževič, Radoslav Milenkovič, Miodrag Petrovič i Duško Vojnovič.

Tekst koji interpretira ova emisija nije dramski po svojim unutrašnjim osobinama. To je poezija komponovana u hroniku revolucionarnih zbivanja. Mada ima određenu hronologiju istorijskog to-ka, tekst ni u jednom trenutku ne ide na bukvalno interpretiranje istorijskih činjenica, ostaje £isto i dosledno u đomenu umetničkog transponovanja stvarne materije. Emotivan, poetski veoma snažan, nekonvencionalan, ideološki Evrsto postavljen, a bez ijednog prisenka dnevne trivijalizacije, Deakov tekst ima đuboku unutrašnju dramatiEnost koja je bila izvrsna podloga ovoj emisiji. Osti'aren je veoma uspeo poetski recital kome su radiofonska sredstva pridodala još više umetničke übedljivosti no što tekst sam sobom nosi. Iskusna režija doprinela je da se ostvari razvojna projekcija

Deakovog teksta. Jer mada građen jedinstvenom, ujednačenom poetskom senzibilnošću, tekst ima raznorodne emotivne tonove. U rasponu od rezignacije i očajanja potlačenih, do erupcije revolucionarnog žara, smestila se široka lepeza emocija koju je režija uspela da oseti, sagleda i uobliči. Postupkom sukcesivnog uvođenja novih izvođača, režija je otklonila interpretacionu monotoniju, mada ne đo kraja i uvek. Izborom tih glasova, veštim korišćenjem njihovih tonalnih razlika, postigla se čak i izmena vremenske đistance. Patos koji preovladava u interpretiranju teksta o hronološki daljem, smenjuje se sa dva prizemljena, depatetizovana glasa (M. Petrović i M.Dimovska) u vezivanju savremenosti. Ta disparatnost tona unosi dimenziju vremenske distance što je nesumnjivo važno za objektiv

214