RTV Teorija i praksa

fazu participativne televizije, nasuprot televiziji pasivnosti, I stvarno, nešto kasnije, decembra 1977, u Kolumbiji je po prvi put tek uvedeni ~Kjub”-sistem gledaocima ponudio aktivno učešće u televizijskim programima. Ko se, na primer, jutrom u šest časova uključio u lokalnu emisiju uživo Columbus Alive, mogao je na pitanja moderatora: da li su gledaoci saglasni sa planovima gradske uprave da u ulici Voker postavi parking časovnike, da odgovori sa ~da” ili sa ~ne” pritiskivanjem na dugme daljinskog upravljača. Za nekoliko sekundi kompjuter je sredio odgovore gledalaca-učesnika i tako se uz pomoč elektronike znatno doprinelo izražavanju volje građana na komunalnom nivou. Pored uobičajenih emisija velikih televizijskih stanica učesnicima su ponuđeni i brojni dodatni programi. Obilje ponude protezalo se na gotovo trideset kanala. Ali iza uređaja tog sistema krije se jedna fatalna zadnja misao. Taj sistem se pretežno bavi stvarima vezanim za novac. Jer kratkoročno pa i dugoročno, ~Kjub”-sistem se svodi, kako je pre nekog vremena ovde opširno pisano, samo na gigantsku prodajnu i zabavnu mašinu koja abonente, a oni plaćaju, uz mnogo priče o aktivnom učešču u formiranju programa odvaja od stvarnih intencija eksperimenta kao jedne dalje (više sofističke) vrste komercijalne televizije. ELEKTRONSKI PRODAJNI APARAT Već je sada nepobitna činjenica da kompanija Varner pre ili kasnije želi da se prihvati - u SAD sve lukrativnijeg istraživanja mišljenja i tržišta bilo u oblasti politike, privrede ili kulture. Ovom snažnom koncernu medija koji se übraja u najveće u SAD, pred očima je gigantski istraživački institut a la Haris (Harris), Galup (Gallup) i Nilzen (Nielsen) koji bi lako uz pomoč dvosmerne komunikacije, mogao praktično da d& sve podatke o načinu ponašanja, naklonostima, kupovnim navikama i stavovima abonenata televizije. A čak ako se ovi podaci ne bi mogli da koriste zbog budućih zakona o zaštiti podataka, ~Kjub”-sistem lako može da se koristi kao moderni elektronski prodajni aparat. Več sada u Kolumbiji predstoji uvođenje reklame na kablovskoj televiziji koja je do sada uveliko bila bez reklame. Kompanija Varner spada, kao što je rečeno, u največe medijske koncerne u SAD. Ona proizvodi ne samo filmove, gramofonske ploče i elektronske igre, nego izdaje i knjige, časopise i stručne publikacije. Übuduće će roba kupcima da se dostavlja uz

63