RTV Teorija i praksa

56. Cenzuru ili arbitrarnu kontrolu informacija trebalo bi ukinuti. 6 U onim oblastima u kojima se može smatrati da su razumna ograničenja potrebna, ona treba da budu predviđena zakonom, da podležu pravnom preispitivanju i budu u skladu sa principima Povelje Ujedinjenih nacija, Opšte deklaracije o pravima čoveka i međunarodnih konvencija o Ijudskim pravima i drugim instrumentima koje je usvojila međunarodna zajednica. 7 57. Posebnu pažnju trebalo bi posvetiti preprekama i ograničenjima koji proističu iz koncentracije privatnog ili javnog vlasništva nad medijima, iz komercijainih uticaja na štampu i radio-televiziju, ili privatnog ili državnog oglašavanja. Problem finansijskih uslova u kojima rade mediji trebalo bi kritički ispitati i utvrditi mere koje će ojačati uređivačku nezavisnost 58. Efikasne zakonske mere bi trebalo da: a) ograniče proces koncentracije i monopolizacije; b) ograniče akciju transnacionalnih kompanija zahtevom da se povinuju specifičnim kriterijima i uslovima definisanim u nacionalnom zakonodavstvu i razvojnoj politici; c) preokrenu tendencije da se smanji broj onih koji odlučuju, i to u vreme kada publika medija postaje sve šira i kada se povečava dejstvo komunikacija; d) smanje uticaj oglašavanja na uređivačku politiku i radio-televizijske programe; e) potraže i poboljšaju modeli koji će obezbediti veču nezavisnost i samostalnost medija u njihovom upravljanju i uređivačkoj politici, bilo da su mediji u privatnim, javnim ili državnim rukama. 8

Raznovrsnost i izbor Raznovrsnost i izbor u sadržaju komunikacija predstavljaju

6 Komentar S. Loseva; „Ceo problem cenzure ili arbitražne kontrole informacija je u domenu nacionalnog zakonodavstva svake zemlje i treba da se reši u sklopu nacionalnog pravnog okvira uz duian obzir prema nacionalnim i nteresima svake zemlje."

7 Komentar Sona Mekbrajda: „Takođe, želim da skrenem pažnju na odredbe člana 10 Evropske konvencije za zaštitu Ijudskih prava koji smatram u celini neadekvatnim. Ukazujem da su članovi 13 i 14 Mcduameričke konvencije o Ijudskim pravima (1979) mnogo prihvatljiviji i efikasniji nego odgovarajuče odredbe Evropske konvencije. O tom pitanju se raspravlja u članovima 26-29 u mom referatu Zaštita novinara' (CIC, dokument br. 90)’’

137