RTV Teorija i praksa

Naša ekipa odlazi kod Borošiča. Nada i Aca se vračaju sa veoma zanimljivim materijalima. Na jednoj od traka ostao je zabeležen dijalog Borošiča sa kolegom iz Herceg. Novog. Tu je i krajnje dramatična rečenica: - ~Trese...opet počinje da trese... Moram da napustim prostorije”. Time je proces prikupljanja, trijaže i izdvajanja upotrebljivog materijala bio okončan. Da bismo mogli brže da grupišemo izabrane segmente i da imamo jasan pregled izabranog i pročiščenog materijala, Aca se žrtvuje i cele jedne noči skida sa trake: sve što je izabrano - sada oko dva sata materijala biva prekucano. Dobili smo tako sto dvadeset i jedan dramaturški segment, od kojih najmanji iznosi desetak sekundi (dve rečenice), a najduži (izjava sudije Saulačića) četiri minuta. Sada je na redu dramaturško oformljenje emisije. Trebalo je od segmenata i zvučnih efekata stvoriti umetničku celinu sa početkom, sredinom i krajem, i prema svim zakonima dramaturgije. Dramaturška shema do koje smo u ovoj fazi rada došli obuhvatala je jedanaest dramaturških celina, od kojih je svaka imala od jednog do desetak manjih segmenata. Shema je, prema našim beleškama iz te faze rada na drami, izgledala ovako; 1. UVOD. Zvuk zemljotresa, prva vest, radio-amateri. Prvi deo obuhvatao je tri ili četiri minuta i trebalo je đa na dramatičan način uvede slušaoca in medias res. 2. OPISI. a) Biblijski opis - Zelenika; b) Žena kojoj tone dete; c) Učiteljica - hotel; d) Učiteljica II - hotel se trese, kuče se klate kao stabljike na vetru; e) Otvarale su se pukotine; f) Dete - zbunjena polivačica kojoj je crevo počelo da šeta; g) Lepetani - dete o kuči koja je kao presečena sabljom; h) Donji Grbalj priča o mukanju krava. Ovaj deo trebalo je da okupi sve one neobične fizičke pojave kojima su ti trenuci obilovali. 3. REZOVI. a) Priča o gužvi na aerodromu u Čilipima neposredno posle nesreče; b) Kotor - ,Ja sam ranjeno dete iz kuće iznela”; c) Miloš Carevič - ~Da je bio radni dan izginulo bi hiljade Ijudi”; d) Covek iz Zogalja - ,Ja sad nikad u životu ne mogu napraviti kuču”; e) Starica koja se sedam puta kučila; f) Starac iz Zelenike - „Važno je da su deca ostala u životu, mi ne smemo širiti paniku”.

179