RTV Teorija i praksa

preporučuju i uslovljavaju. Mada je naslovom naznačeno da su obuhvaćena istraživanja iz 1977. i 1978. godine, neka među njima započela su i ranije, što podrazumeva da se periodizacija odnosi na vreme objavljivanja završnih izveštaja, Time se celokupna dvogodišnja delatnost ne iscrpljuje. Nezavršena i projektovana istraživanja verovatno če biti predstavljena u nekom narednom zborniku. Mladi su ovom prilikom bili u centru pažnje sarajevskih istraživača. Posle uvodnog teksta Muhameda Nuhića „Od podruštvljavanja sistema ka podruštvljavanju sadržaja koji komunicira”, u kojem se, na premalom prostoru da bi ova zamisao bila šire obrazložena, predlaže uvođenje pojmova kretanja i posredovanja interesa umesto događaja kao medija sistema informisanja, sledi izveštaj o najobimnijem istraživanju - „Radio i televizija u školama SR Bosne i Hercegovine”. Pošto je prethodni anketni list upućen svim školama, iz 284 osnovne i 76 srednjih škola intervjuisano je 1 545 učenika, uz 1 242 roditelja i 208 nastavnika, da bi se sagledala funkcija radija i televizije u postizanju društveno postavljenih ciljeva obrazovanja i vaspitanja u školama. Kroz analizu dobijenih podataka o opremljenosti škola, zatim praćenja radija i televizije, posebno obrazovnih programa, od strane nastavnika i učenika, potrebe ovih programa u nastavi i učenju, istraživanje, kojim je rukovodio Adnan Tetarič, ukazuje na razlike između seoskih i gradskih, osnovnih i srednjih škola, kao i između polova i uzrasta učenika. Dok učenici osnovnih škola na selu manje prate radio i televiziju nego učenici u gradu i dok Prvi program Radio-Sarajeva okuplja sve delove školske publike, Zajednički program je omiljeniji u gradu, a lokalni programi na selu. Televiziju, na drugoj strani, učenici prate slično odraslima, ali češće od njih pre podne i u rano posle podne. Zaključuje se da je za učenike karakteristično individualno i kučno praćenje i da obrazovni programi radija i televizije nisu dovoljno iskoriščeni u nastavnom procesu. Osim što neravnomerno obuhvataju pojedine predmete, oni se i različito koriste - najčešće u nastavi jezika, naročito maternjeg, zatim istorije, geografije, pa matematike - i to u osnovnoj školi d° četvrtog razreda, a najređe u školama za radnička zanimanja, Sudeći prema navedenim skicama upitnika, očekivali bismo i više analitičkog materijala iz prikupljenih obaveštenja, koji se predočava, mada se ovaj izveštaj dosledno pridržava osnovnog predmeta ispitivanja. Budući da se radio koristi kao pomoćno sredstvo za nastavu muzičkog vaspitanja, u okviru istog istraživanja izvedeno je dopunsko ispitivanje srednjih i starijih učenika osnovnih škola

295