RTV Teorija i praksa

drame, odnosi se na neke očigledne nesporazume u vezi sa suštinom dramskog izraza. U našim dramama ove vrste previše je sociologa i psihologa, previše antidramskog scijentizma svake vrste, previše dociranja ex cathedra. A premalo života. Na isti način i svedočenja Ijudi o ratu - na osnovu kojih je u nas napravljeno niz dokumentarnih drama - sadrži jedan u suštini antidramski, pripovedački manir: čak i najdramatičniji događaji, s distance od nekoliko decenija - ukoliko ih ne priča vrsni majstor - deluju uglačano i artifidjelno. Izuzetak u ovome predstavljala bi monodrama: kazivanje jednog jedinog svedoka koji bi umeo da nas „ponese”, ali koji bi isključivo kazivao događaje bez komentara. (Pripovetka Dragoslava Mihailoviča Putnik - da nije kojim slučajem briljatna pripovetka, dakle velika književnost po svim zakonima književnosti, bila bi sigurno krajnje uzbudljiva, dokumentarna drama.) U svakom slučaju. stojimo na stanovištu da je komentar pre štetan nego koristan za oblast o kojoj je reč. U ozbiljnoj drami komentator je dokaz neveštine autora. U dokumentarnoj - on je najčešće uzročnik nepotrebne retardacije dramske tenzije ili radnje. Dodajmo na kraju i ovo: u načelu naše je vreme izrazito protiv normativnih poetika. To je i razumljivo: nemoguće je ustanoviti bilo kakav, ma i najliberalniji estetički kodeks, a da pri tom ne bude onemogućeno da se isto tako značajni umetnički rezultati postignu sredstvima suprotnim od onih označenih u kodeksu. Vreme normativnih poetika je zauvek prošlo. Do ciljeva kojima umetničko izražavanje teži dolazi se sada već veoma različitim, i uvek drugačijim i novim, umetničkim sredstvima, Ali to, naravno, ne znači da umetničko stvaranje nema nikakvih zakonitosti ili da te zakonitosti, ukoliko se one uoče, nije moguće makar i u najograničenijoj meri ispitati. 15. DOKUMENTARNOST 1 UMETNIČKA KONCEPCIJA I Kada razmišljamo o fenomenu dokumentarne radio-dramc moramo poći od konstatacije da je njeno situiranje u žanrovsku klasifikaciju savremenih umetničkih oblika iz više razloga otežano. S jedne strane, neprihvatljivo je isključenje ovog oblika iz „umetnosti”, buduči da je zasnovana na dokumentu, na nečemu što u potpunosti nudi „stvarnost”, dakle ne-

39