RTV Teorija i praksa

Mira Kun

TELEVIZIJA I UČENJE STRANIH JEZIKA

U izuzetno kratkom vremenu televizija je izvršila prodor u sve oblasti javnog i privatnog života. Programi televizije postali su veoma obimni, a umnožavaju se i dalje - nesmanjenim ritmom - u pokušaju da se funkcije televizije usklade sa najrazličitijim Ijudskim potrebama. Televizija je več dala dovoljno dokaza o svojim mogučnostima u oblasti obrazovanja omladine i odraslih, Ipak, opšte je uverenje da su prave mogučnosti televizije u obrazovanju i transferu znanja više nagoveštene nego iskorišćene, Angažovanje televizije u ovoj oblasti proizilazi iz osnovnih karakteristika - savremenog sveta i potreba čoveka u njemu. Uprkos mnogim protivrečnostima i sukobima saradnja među državama i narodima postaje sve nužnija. U okviru saradnje povećava se potreba svestrane obaveštenosti o naučnim i drugim ostvarenjima širom sveta. U istom smeru deluju povećane mogučnosti putovanja i želje za upoznavanjem drugih kultura. Ekspanzija učenja stranih jezika počiva, dakle, na trajnim potrebama. Značajno je uočiti da se ove potrebe ne mogu zadovoljiti klasično školskim sredstvima. Kao i u celini sistema obrazovanja i vaspitanja, do krize u rezultatima je došlo i u oblasti učenja stranih jezika. Osnova krize je u tome što tehnike i strukture, usavršavane tokom generacija da bi znanja i saznanja svojstvena svakom društvu stariji preneli mlađima, uveliko prestaju da budu efikasne, tako da i uloga tradicionalne funkcije obrazovne aktivnosti postaje predmet kritičkog izučavanja. Obrazovanje je - kao sistem vaspitanja i prenošenja znanja - sve više i više prinuđeno na otkrivanje novih puteva. Opšti predstavnik novih mogućnosti savremene tehnologije u obrazovanju postala je, nesumnjivo televizija. Time je na dnevni red stavljeno pitanje: kako iskoristiti novi medij u nastavi stranih jezika, TELEVIZIJA I NASTAVA STRANIH JEZIKA U SVETU Prvi časovi nastave jezika putem televizije emitovani su u Sjedinjenim Američkim Državama, a od 1956. godine Šveđani,

59