RTV Teorija i praksa

stvori realan odnos prema zahtevima i sopstvenim mogućnostima, Izgleda nam da su prilagođavanja koja su izvršili naši autori biia korisna sa stanovišta povišavanja motivacije za učenje stranih jezika. I u našoj zemlji je teško oceniti stvarne efekte TV nastave stranih jezika. Aparatura ispitivanja gledanosti nije bila dovoljno razvijena ni za utvrđivanje kvantitativne strane, a pogotovo nije mogla da se koristi za procenu vrednosti emitovanih TV programa stranih jezika. Stoga se ne raože govoriti koliko naš gledalac zna i kako može da upotrebi stečeno znanje iz TV programa stranih jezika. Sa sigurnošču se, međutim, može reči da su organizacione mere preduzimane u televizijskim organizacijama Jugoslavije veoma mnogo zaostajaie za pedagoškim i organizacionim merama predviđenim i primenjenim u zemljama čije su serije preuzimane. Ovo se naročito odnosi na izostajanje napora za izradu priručnika koji su osnova za učenje jezika i kada se jezik uči posredstvom televizije. Nije štampana ni dovoljna priručna literatura (sveske za rad i vežbanja), nastavna građa nije snimana na ploče i trake, nedovoljna je bila koordinacija sa nastavnicima stranih jezika u školama i drugim institucijama za obrazovanje. Treba dodati da je i vreme određeno u programskoj shemi za TV nastavu stranih jezika bilo nepovoijno (u prepodnevnim i ranim popodnevnim časovima radnim danom, a slobodni dani subota i nedelja - uopšte nisu korišćeni). Stoga se može sa sigurnošću pretpostaviti da je, iz pomenutih razloga, ukupni obrazovni efekat bio manji od mogućeg.

MOGUĆNOSTI TV MEDIJA U NASTAVI STRANIH JEZIKA

TV medij je prošao tek prvu fazu praktične provere. Navikavanje na televiziju teklo je istovremeno sa „prevođenjem” metodičkih i didaktičkih normi proverenih u školskom radu na TV jezik, Prednosti novog medija pronalažene su u otkrivanju novih mogućnosti audiovizuelnih uticaja na nevidljivog učenika; takođe i u napuštanju školske sistematike nastavne građe u korist zabavno komponovanih sadržaja i aranžmana. Uočljiv je napor autora TV serija da pronadu zanimljivu fabulu, da je dramski uobliče i iskažu što efektnijim audiovizuelnim sredstvima. Shvaćeno je da se televizija ne može meriti sa radiom po broju reči i brzini govora a da se sa filmom ne može meriti u pogledu mogučnosti ponavljanja i upotrebe programa u najpovoljnije vreme za korisnike. Stoga su istraživanja

63