RTV Teorija i praksa
® zapadnonemačke teievizijske kuće ARD i WDR u seriji „Deca obale” (kurs erigleskog jezika) koriste komplcmentarno radio i televiziju dajući po tri emisije nedeljno. Umnožavanje sredstava prenošenja poruka u okviru multimedijskog sistema zahteva njihovo usaglašeno delovanje, odnosno usaglašavanje dejstva svakog medija u odnosu na drugi. Izgleda da budučnost pripada kompleksnim multimedijskim sistemima, što ne znači da treba potcenjivati i odbacivati skromnije kombinacije. U tom sklopu televizija će morati da se ponaša manje izdvojeno, odnosno da pokaže više spremnosti za delovanje u okvirima jedinstvene metodike i didaktike grupnog i individualnog rada. Ovaj pravac razvoja odnosiće se, u punoj meri, i na buduću nastavu stranih jezika putem televizije, Kao sredstvo masovnih komunikacija televizija če morati da stvara uslove ne samo za zadovoljenje opštedruštvenih potreba, već - sve više - i potreba regionalnog i grupnog karaktera: razvojem lokalne televizije i specifične televizije, u obliku zatvorenih kablovskih sistema. Televizija če razvojem sopstvene tehnologije moći da višestruko umnoži i učini raznovrsnijim svoje programe nastave stranih jezika u pogledu nivoa, programske orijentacije, usmerenosti i slično. Sve veći broj TV centara če samostalno proizvoditi programe kurseva stranih jezika. Serije kao što su „Les Rranpais chez vous” danas već predstavljaju klasična dela televizijskog medija. Klasična, u pedagoškom, a u sociološkom smislu, u izvesnoj meri, i prevaziđena. Postoji potreba da se učenje stranog jezika - uz sve prednosti koje nudi međunarodna saradnja i koje će se, nesumnjivo, i dalje koristiti i usavršavati - odvija na osnovu scenarija koje bi pisali autori iz zemlje u kojoj se strani jezik uči (svakako, priznati lingvistički stručnjaci i pedagozi), imajući u vidu ciljeve postavliene nastavnim planovima i programima te zemlje i potrebama njenog stanovništva za učenjem stranih jezika. U okviru tehnika emitovanja TV programa koje ne zavise od postojeće mreže za nastavu stranih jezika poseban značaj imaju: 1) kablovska televizija koja omogučava emitovanje prilagođenih programa na regionalni i grupni; 2) video-ploče (samostalne ili kao deo multimedijskog paketa) koje omogućavaju pripremu originalnog materijala, ili osnovnifc tema iz okvira kompleksnog kursa stranog jezika; prednost ove tehnologije je i u tome što je jevtinija i pouzdanija u upotrebi od kablovske;
70