RTV Teorija i praksa

Smotra dramskih ostvarenja protekla je u znaku uobičajene naklonosti i radoznalosti, veoma zanimljivih zvučnih predstava, gde su se preplitali tehničko usavršavanje, zaokupljenost društvenim problemima i uzleti univerzalnih misaonih preokupacija. Istaknuto mesto dato je komadima i igrama za decu, mada povremeno u njima nije uspostavljena ravnoteža sečanja na detinjstvo, „starmalog” doživljaja stvarnosti i značenja dečije uobrazilje. „Prirodne” napetosti u dodiru dečjeg sveta i realnog poimanja nekada su se bezrazložno održavale u trajnom sukobu ili se rasplinjavale u sentimentalnosti. Sudeći prema onome što se čulo, dokumentarnost, autentičnost manje običnih životnih okolnosti na jednoj, „literarnost” inspiracije na drugoj strani, uz gotovo eksperimentalno traganje za novim radiofonskim mogućnostima zvuka i reči, ostaju karakteristike radio-dramskog programa i pouzdani izvor naših upečatljivih doživljavanja. U razgovoru povodom 25 godina radio-drame izložen je istorijat festivala radio-dramskih dela i predočen njegov uticaj na razvoj ove vrste stvaralaštva, oblike i estetska svojstva, podstičući saradnju redakcija i prožimanje kultura jugoslovenskih naroda i narodnosti. Izlaganja predstavnika pojedinih stanica bila su koliko informativna, toliko i jednodušna u ocenama. U takvom kontekstu češče se zameraio da odsustvo takmičenja ostavlja stvaraoce u zatvorenom krugu subjektivnosti i ličnih viđenja, zaprečavajući upliv nezavisne, „spoljašnje” kritičke misli, koja bi objektivizovala vrednovanje. Na žalost, radio-dramsko stvaralaštvo se uglavnom posmatralo sa stanovišta njegove samosvojnosti, strukturne zasebnosti i imanentnih svojstava, ostavljajući po strani veze sa društveno-kulturnom sredinom i dinamičkim kretanjem auditorija. Održanje takvog pristupa u stvari protivreči i tematskoj usmerenosti mnogjh emisija koje su se čule, a odnos publike je dovoljno kulturno značajan da bi se zanemarivao ili prepuštao nagađanjima. U tom smislu, kao š*o su stvaraocima neophodni određeniji istraživački nalazi, tako je i RTV istraživačima potrebna izraženija svest stvaralaca o ovoj neophodnosti. SAVETOVANJE O NOĆNIM PROGRAMIMA RADIJA Posebno tematsko savetovanje na ohridskom festivalu, proisteklo iz zamisli o sistematičnijem pristupu nekom prethodno utvrđenom programskom problemu koji se neposredno ne izvodi iz preslušanih emisija, bilo je posvečeno noćnom programu radija.

19