RTV Teorija i praksa

b) zasnovanosti na autentičnim dokumentima i izjavama učesnika u značajnim zbivanjima iz naše novije istorije, učesnika koji su tim zbivanjima dali sopstveni beleg; c) vaspitno-obrazovnim vrednostima koje su od posebnog značaja za obrazovanje i vaspitanje mladih, za razvijanje socijalističkog samoupravnog patriotizma i komunističke etike; d) antidogmatizmu strategije KPJ i Tita, koja se razvijala zavisno od istorijskih uslova i okolnosti. Očigledno je da ova serija, po mišljenju njenih gledalaca, sadrži jedan krajnje seriozan i odgovoran odnos prema deonici istorije kojom se bavi. Time se eksplicitno potvrđuje svest i odgovornost najširih slojeva stanovništva prema zajedničkom istorijskom delu, kao osnovi koja sadrži zajedničku i neraskidivu budučnost, odnosno prema saznanju da je pravilno shvatanje istorije preduslov naučnom osmišljavanju istorijske prakse. Svojevrstan je kvalitet serije u tome Sto razvija osećanje odgovornosti i ponosa kod pripadnika različitih generacija: kod starijih - zbog toga što su učesnici zbivanja o kojima je u seriji reč, kod mlađih - jer baštini prošlost koja ih nadahnjuje gordošču i podstiče na stvaralaštvo. Stoga se serija shvata kao svojevrstan kohezioni faktor generacija, činilac našeg unutrašnjeg jedinstva. 15. Zna se da dejstvo jednog masovnog medija podstiče kod publike interesovanje za drugi, odnosno druge medije (takozvana komplementarnostmedija), pogotovu u našim društvenim okolnostima. Ne ulazeči dublje u taj problem, ovde ukazujemo samo na podatak da je serija „Stvaranje Titove Jugoslavije” kod (248) ispitanika podstakla potrebu da nakon epizoda koje su gledali pročitaju neku knjigu ili studiju u kojoj se detaljnije govori o tim događajima. Nešto veći broj ispitanika (252) nije prihvatio takav „izazov”, dok 408 nije na ovo pitanje odgovorilo. Ispitanici različitog obrazovanja, godina starosti i nacionalne pripadnosti izjavili su da če, radi produbljivanja onoga što su videli u televizijskim emisijama, čitati neku dodatnu literaturu. Serija, dakle, deluje i kao animator šireg kulturnog interesovanja gledalaca; doprinosi popularizaciji knjige i razvijanju interesovanja za naučnu literaturu i publicistiku.

33