RTV Teorija i praksa

Da li dopuštate da na televiziji, kada se koristite drugim materijalom, može i nehOtice da se promeni ton Vaše pozorišne predstave, a kao rezultat toga da se rada nešto kao sasvim novo, drugo delo, nova verzija pređašnjeg? Nova izražajna sredstva, razume se, unekoliko menjaju smisao same stvari. Čak i u pozorištu, kao što je poznato, mogu da postoje mnogobrojne varijante jednog literarnog izvornika. Recimo, kad reditelj postavi Čehovljevog Galeba, pa mu se kroz deset godina ponovo vrati i postavi ga sasvim drugačije. To je ipak varijanta drugog reda. A ako se postavi Galeh u pozorištu, a posle toga па filmu, onda varijante u tom slučaju nastaju zahvaljujući raznoj fakturi, raznom tipu umetničkog mišljenja Ja sam i sžm dosta dugo tražio likovno rešenje Galeba u pozorištu, dok mi nije pala na pamet misao o drvenoj senici. Posle sam se spremao da postavim Galeba na filmu рге nego što je to uradio drugi reditelj. Čak sam i scenario imao več napisan I eto, dugo sam razmišljao kako bi to trebalo da izgleda na ekranu. Zamišljao sam park, jezero. Zbog nečega mi se ućiralo da treba snimiti hrastov park, sa ogromnim, debelim hrastovima. A među njima mala senica... I drvene klupe... I visi Ninina haljina... Za svakog slikara, slikao on malu sliku ili ogromno platno, već same razmere površine postaju „materijal”. Tako je i kod nas na ravnom podu puste scenske kutije, sa nepokretnim gledaocima koji sede i sa samo jednim opštim planom ili na prirodi snimijenoj mnogim kamerama, mnoštvom objektiva, u raznim rakursima.. Nije ni čudno što rezultati u jednom i drugom slučaju neće ličiti jedan na drugi. Upitačete me kako to može da se uporedi sa mojom tvrdnjom da za Gračeva nije važno da li igra Češkova u pozorištu Ш na televiziji. On, razume se, može da načini takvu varijantu, ako to zaželi. Ali, osnovni materijal za Gračeva će ostati isti - on sllm. Ja lično pored samog glumca imam mnogo drugih raznih rešenja u tom novom vidu umetnosti. I na njihov račun ja Gračeva, čak i da on lično u tome ne učestvuje, postavljam u takav položaj, da nastaje unekoliko nova varijanta. U televizijskom Čoveku sa strane, pri velikom približavanju lica, pri nekakvoj intimnosti našeg prijema tih Ijudi menja se nešto što je teško uloviti - u vazduhu oko tih Ijudi, u njihovom mikrosvetu Ali, to se dešava nehotice, da mi toga nismo ni svesni. Uostalom, ponekad su neophodne i suštastvene promene. Imao sam priliku da istovremeno u teatru i na televiziji postavljam Don Žuana Molijera. Fragmenti tog komada su ušli

153