RTV Teorija i praksa

Srđan Barić

MUZIKA NA TELEVIZIJI ILI TELEVIZIJSKA MUZIKA

Nova razmena mišljenja o staroj temi povodom konkursa „Рпх Italia ’81” Pitanja mesta i uloge muzike u televizijskom programu stara su koliko i televizija i sve do današnjih dana nisu izašla van dijametralno suprotnih stavova, od onih koji potpuno negjraju potrebu prisustva muzike na televiziji (bar u njenoj primarnoj funkciji), do onih koji tvrde da je mali ekran izuzetno pogodan za muzičku umetnost, njenu prezentaciju i afirmaciju, jer poseduje maksimalan broj publike, a vizuelnom komponentom može da omoguči snažnije delovanje muzike na slušaoca aktivno mu angažujući pored čula sluha i čulo vida. Teze o tome da je televizija prevashodno vizuelni medij, a da muzika isključivo auditivno deluje na slušaoca bile su snažan argument za negaciju potrebe prisustva muzike na televiziji. Međutim, praksa je negirala ovaj stav i muzika danas ima značajno mesto u televizijskim programima, pa čak osvaja i sve veče prostore u njemu. Vremenom je počelo da se razmišlja i o posebnoj estetici tzv. „vizuelizacije” muzike, no ti pokušaji nisu odmakli dalje od manje-više prihvatljivih teza potkrepljenih uspelim kreacijama koje su često demantovane praksom površne, a ponekad i veoma neuke prezentacije muzičkih dela na televiziji ugrožavajuči im ne samo afirmaciju, več i egzistenciju na malom ekranu. Naslućujuči pojavu ovih i shčnih dilema, organizatori Međunarodnog konkursa radio i televizijskih programa ~Prix ItaKa” uveh su u konkurs i kategoriju televizijskih muzičkih programa i otvoriK mogućnost ne samo za konfrontaciju programa ovog žanra iz celoga sveta i nagrađivanje najboljih, več i za široku i kompetentnu razmenu mišljenja o mestu i ulozi muzike na televiziji i vidovima njene prezentacije, Kao i svake godine, to se dogodilo i na konkursu ~Prix ItaKa ’81” održanom od 15. do 27. septembra 1981. godine u srednjevekovnom itaKjanskom gradiću Sijeni.

168