RTV Teorija i praksa

I.MANDIĆ: Ja imam jedno četiri-pet, ali ne vidim razloga da se to objavljuje dok Makluanov opus nije dovoljno poznat D.MILINKOVIĆ; Ima još jedna knjiga koju su napravili i objavili Francuzi Promene 1990. U stvari radi se o prevodu četiri Makluanova teksta. B.GRABNAR: Još dve knjige nisu pomenute. Jedna je Hanterblast 1969. godine - Protivudarac se zove. On komparira gutenberšku epohu, mehaničku, sa električnim protivudarcem. To znači jednu novu epohu, naime, kao jednu negaciju negacije. Ja to upoređujem sa dijalektičkim materijalizmom i sa dijalektikom, a to je negacija negacije prvobitnog akustičkog prostora u pretpismenom društvu, a električka komunikacija je protivudarac protiv vizuelne mehaničke еге i početak jedne nove epohe koja če biti označena porukama brzinom svetlosti. Onda treba pomenuti jednu veoma važnu knjigu iz 1970. godine Od klišea do prototipa. Ja sam se sa Makluanom dopisivao i dobio sam više njegovih tekstova. Dobio sam od njega i jednu bibliografiju koja ima oko 2 000 jedinica, sve njegove članke od mladosti pa dalje. Jedan institut se bavi proučavanjem njegove filozofije i svih uticaja koje je vršio. Interesantno je delo Od klišea do prototipa. To je knjiga koja se bavi izvesnim samoupravljanjem i umetnošću, a naročito moderriim pozorištem i hepeningom. Makluan izjednačava zbivanja u samoupravljanju (američkom, naravno), sa hepeningom. I stvarno je to veoma interesantna teorija. M.JEVTOVIĆ: Hepening, u smislu učešća svih prisutnih. B.GRABNAR: Jeste. To je hepening, kao pozorište koje drugi gledaja

36