RTV Teorija i praksa

Brajen O’Doerti

UMETNOST NA TELEVIZIJI

Za razliku od većine televizijskih radnika ja verujem u auditorij. Mnogobrojni poklonici televizije'nisu slični, već su t0 pojedinačni gledaoci koji su pobegli od monotonije svakodnevnog života i rada i koji žele da razmišljaju. Ovo potvrđuju i pisma koja dolaze kao odgovor na moje emisije. A kada se s druge strane ekrana skupe slični Ijudi od teievizije se zahteva veoma malo da bi s njima uspostavila efektan kontakt U principu potrebno je dobro srce, um i sposobnost da se obradi materijal za emisiju. Međutim, teškoća se sastoji u tome da ovi kvaliteti dopru do auditorija. Naravno da se pri tome javljaju razne prepreke: producenti s kojima se morate prethodno o svemu dogovoriti, administratori koji zahtevaju pravo odobravanja materijaia koji garantuje komercijalni uspeh, reklamni agenti koji žele veliki auditorij koji praktično isključuje uspeh, i tako dalje. Svi oni hoće da zadovolje želje gledalaca, odnosno ono što oni pod tim shvataju, Oni su obično u pravu kada uspeh emisija određuju prema veličini auditorija, ali to nije pokazatelj za emisije likovnih umetnosti. U toku poslednje tri godine ja sam se na televiziji bavio umetnošću i zato mogu da iznesem svoje iskustvo iz prakse, a ne iskustvo kabinetskog mislioca. Ovde će biti reči o uspesima i promašajima čoveka koji se neprekidno nalazi na bojnom polju. Kako mi se čini osnovni problem je povezan sa prikazivanjem likovnih dela na televiziji - sa prevaziiaženjem provalije između iskustva umetnika i pripreme gledaoca. Sve što doprinosi nestajanju te provalije je dobro; sve što smeta - zlo je. Talentovani pedagozi i veliki glumci znaju koliko je značajan zajednički nivo na kojem stoje gledalac i umetnik. Tek tada će gledalac moči da oceni talentovanog i izuzetnog umetnika. Međutim, da bi se mogao stvoriti zajednički nivo potrebno je ograditi se od mnogih shvatanja umetnosti koja vladaju na televiziji. Bez obzira na shvatanje mnogih istraživača umetnost slika ne treba da se priljažuje rečima - u protivnom umetnik može da pribegne pripovedanju. Gledalac će najbolje

142