RTV Teorija i praksa

Rok muzika je ovim naćelom u suštini razbila čak i u sebi svaku koheziju stilskog jedinstva, ali je zato u prvi plan svoga stila istakla sve individualne tipičnosti svakog ansambla kao svoju stilsku posebnost Prema tome stilska obeležja rok muzike ne mogu se definisati kao celovitost njenih osobina, več jedino kao stilski konglomerat zajedništva individualizovanih manira svake izvođačke grupe zasebno. 4. Lako se opaža da se rok muzika komponuje isključivo kao vokalna muzika, dok kao čista instrumentalna ona je izuzetak i tolika retkost da ne može imati nikakvu snagu uticaja da sebe istakne kao tipičnostrok muzike. Ovakva ekskluzivna pozicija vokalne rok muzike daje govornom tekstu poseban značaj. Sadržaj, siže, tematika, smisao, izbor reči postaju odlučujuči u kompleksiji estetičke konstrukcije. PORUKA REČI eksponira se kao dominanta u'sklopu svake rok kompozicije tako da ona neizbežno postaje centralna tačka svih uticaja na estetičko oblikovanje i na taj način idejno i estetički determiniše svako rok ostvarenje. 5. Da bi se ostvarila pozicija PRIMARNOSTI govornog teksta sve se u rok muzici ističe i potencira ŠOK EFEKTIMA koji se uvek sa određenim ciljem svesno organizuju i oblikuju. Oni nisu utvrđeni ni brojem, a niti formom, već je sve prepušteno slobodnoj mašti izvođača da sam za sebe izabere (po svom ukusu i shvatanju) takve efekte koji mu obezbeđuju stilski identitet Za njih je bitno da su originalni i tipični, a to znači da su i neponovljivi, i da deluju iznenađujuče, udarno i snažno. Po svojoj prirodi svi šok efekti rok muzike spontano se koncentrišu u dve grupe; ili kao audio-efekti ili kao video-efekti. 6. AUDIO-EFEKTI rok muzike su skup najrazličitijih zvučnih senzacija koje svojim postojanjem privlače pažnju slušalaca kao ekskluzivni novitet Razumljivo je da efekti ne mogu biti muzički sadržaj niti se od njih može sadržaj izgrađivati, ali

193