RTV Teorija i praksa

reaina stvarnost s kojom se i publika i kritika sreću samo jedan sistem - dok drugi predstavlja tek često preterano idealizovanu aiternativu - u Velikoj Britaniji nalazimo izuzetno bogatstvo informacija na temu realne konfrontacije i interferencije tih sistema. Tanana brižljivost istraživanja teievizije kako u celini kao velikog fenomena našeg vremena - tako i u pojedinostima društvenih reperkusija na konkretne programe i saopštenja (a takođe i u vezi s tehničkim, produkcijskim, i najzad, estetičkim pojedinostima) čini mi se trečim činiocem koji britansku sredinu čini izuzetnom. Ogroman značaj za istraživanje televizije ima i ozbiljno uključivanje veoma zasiužne, a pri tom visoko specijalizovane ustanove kakva je Britanski Fihnski Institut (The British Film Institute), koji je u svoje vreme, naročito tridesetih godina, odigrao pionirsku ulogu u izgradnji savremenog znanja o filmu; tada su u njemu do ranga izvornih naučnih edicija uzdignuti pismeni radovi ne samo engleskih več i inostranih, a naročito ruskih teoretičara i praktičara fiima Ajzenštajna, Pudovkina, Kulešova - a sada su se njegovi saradnici svim siiama bacili ne samo na obradu več i na objedinjavanje masovnih dostignuća vezanih za televiziju, a razbacanih po celom svetu. Serija „Television Monograph", koju izdaje BFI, danas predstavlja primer najkompetentnijih obrada pojedinih aspekata televizije, obrada koje daleko prevazilaze tekuću praksu. Poslednji, ali ne i najmanje važan razlog zbog kojeg je Velika Britanija postala povoljna osmatračnica za pračenje evolucije televizije u svetu jeste jezički uslovljena široka otvorenost britanske sredine prema najmočnijim televizijskim sistemima, kao što su tri. američka giganta - ABC, CBS i NBC - sjedne, i televizijski sistemi na evropskom kontinentu s đruge strane. S obzirom na to, Velika Britanija se nalazi u veoma specifičnoj situaciji. Snažne ekspanzivne tendencije, uz uverenje u vrednost sopstvenog dostignuča u oblasti različitih formi teievizijskih programa, ovde se protivstavijaju prilično ograničenom unutrašnjem tržištu, čak i s obzirom na finansijske mogućnosti. Na jednoj od sednica na II međunarodnom televizijskom festivalu u Edinburgu, 1978. saopštena je informacija -

20