RTV Teorija i praksa

nekada, kao mladom čoveku i početniku, izgiedalo strašno naivno. Sada'mi to zvuči svom punočom sadržaja. Rekao bih da je, recimo, režija na radiju kao obračanje slepom čoveku. Znači, sve je zvuk, a sve upučuje na sliku, uslovno rečeno. Sve što radio treba da čini, ili što sam činio ja i mnogi drugi, bilo je, sigurno, da se putem zvuka bez obzira da li je zvuk reč ili je zvuk prirode, pa čak i nešto apstraktno ili neprepoznatljivo, signal, kao znak i kao značenje - sve vodi ka nekoj slici, drugoj sadržini koja treba da „vaskrsne” u glavi slušaoca. Zato mislim da je radio, od svih savremenih sredstava izražavanja, najpoetskiji i najdublji medij. Slika je završetak jednog procesa, površina stvari. Kad se dođe do slike, nastupa kraj, više nema šta da se vidi. Grubo rečeno, znam da bi se slikari pobunili kad bih to ustvrdio za celokupno slikarstvo. Ali slika jeste završetak bar u našim domenima dramskih umetnosti. Stvari počinju mnogo ranije, mnogo dublje, na nekim dalekim, možda tek slutljivim izvorištima, kojima vlada zvuk. Život možete predstaviti dahom, otkucajem bila. Ali kako biste ga predstavili slikom? On če biti cvet, ili živ čovek, drvo koje je izraslo, ili životinja, insekt, i stvar je odjednom sužena, strahovito se usko odnosi na jedan deo vidljive stvamosti. A disanje, bilo, krvotok, zvučne predstave nekakvih osnovnih stvari i sadržina, imaju mnogo šire, dublje i provokativnije značenje i, naravno, u zavisnosti od sklopa određenih imaginarnih moči onoga ko sluša vide se na hiljadu različitih načina. A tim se postupkom služi poezija, pogotovo moderna. Zato mislim da je posltupak modernog pesnika, postupak muzike, od pamtiveka, i postupak radija, kao umetnosti novog doba, u suštini identičan, i ima veliku šansu u budučnosti, kao bitna duhovna potreba. Radio informaciju emituje kao takvu, predajući konkretan znak slušaocu. Drugi aspekt radija bi bilo to što govorite: da radio emituje jedan pokretljiv, višeslojan, umetnički kodiran znak, koji ima više značenja. Sad se postavlja problem razumevanja ta dva osnovna aspekta - realnosti koja se prenosi i realnosti koja se transformiše u prenošenju kroz talase. Koji je osnovni zadatak reditelja na radiju?

38