RTV Teorija i praksa

izrađivali, takmičeći se u receptivnosti i selektivnosti . svojih detektora. Čak su veoma lako savlađivali tehniku proizvodnje kvaiitetnih antena. Radio mnogo obogačuje život slepih i proširuje njihovo poznavanje spoljne okoline donoseči im u dom zvuke iz prirode. Međutim, cvrkut brojnih ptica i glasovi životinja egzotičnih krajeva u svetu mogu se mnogo češće čuti na televiziji. Navijanja sa stadiona ne ometaju slepe u pračenju prenosa utakmica na radiju. Naprotiv, ta buka doprinosi uzbudljivosti trenutka i razbuktava navijačko raspoloženje u domovima slušalaca. Ona slepa lica koja žele da bez uzbuđenja prate utakmicu, pratiče je na televiziji, jer je tu glas reportera mirniji pošto on informiše samo o kretanju igrača sa loptom. Kada reporteri nešto komentarišu, jača buka publike će slepom slušaocu ukazati da se nešto značajno dogodilo na terenu, Kao što se vidi, slepa lica prate i televizijski program. Tehnika oslanjanja na vizuelno u pripremanju televizijskih emisija nije jedina komponenta režije. Prisustvo vizuelnog elementa unelo je mnoštvo promena u zvučnu sliku . televizijske emisije, tako da su i slepa lica osetila nastupanje nove tehnike informisanja. Jedan od razloga što slepi prate neku suštinski identičnu emisiju na televiziji umesto na radiju, vezan je za mesto televizora u kući. Iz razumljivih razloga televizor je u svim domovima postavljen tako da se jasno može videti ono što se na ekranu prikazuje. Gledaoci se postavljaju prema televizoru, pa to čini i slepo lice, jer želi da se ponaša kao i ostali. Ton ide direktno prema njemu što je veoma povoljno za održavanje pažnje. Kada prati film ili televizijsku dramu, slepo lice je u pravom smislu reči u bioskopskoj dvorani, odnosno u pozorišnoj sali. Dobro mu je poznato da se pred njim nešto-događa, pa se trudi da prema sadržini scenarija i uz pomoč zvučnih efekata poveže događaje u celinu i razdvoji uloge. Pošto se uz radio svikne na muzičku simboliku, slepi gledalac i putem filmske muzike stiče potrebne predstave koje mu omogućuju povezivanje događaja u meri da može naslutiti da li se nešto strašno ili veselo zbiva. Prednost

49