RTV Teorija i praksa

Stanko Crnobrnja

MASOVNI MEDIJI I TEHNO-EVOLUCIJA

Taktičke zablude medijskih analfabeta - nastavak Poput tehno-evolucije, i medijska se evolucija stalno übrzava. U razdoblju kračem od jednog veka čovek zapadne civilizacije uveo je u upotrebu tri izuzetno značajna, sasvim nova medija komunikacije: radio, film i televiziju. Mnogi teoretičari smatraju da je svaki od ova tri medija, u trenutku svoje pojave, predstavljao „višak tereta” preopterečenost - u odnosu na prethodni medij. Zato je svaki od njih u početku bio upotrebljavan tako da obavi zadatke starog medija, koje ovaj nije bio u mogučnosti da ispuni. Film je, na primer, isprva imitirao teatar, a televizija je u počecima svog razvoja kombinovala film i teatar, pato čini još i danas. Kod nas, recimo, televizija obavlja funkciju najozbiljnijeg distributera, propagatora i mentora filmske proizvodnje. Ofset štampa koja se pojavila kao višak tereta u odnosu na duboku štampu, razvila je samo sebi svojstvene forme: džepnu knjigU i „podzemnu štampu”. Informacijska raznolikost proizvedena razvojem ofset štampe proizvela je, kao višak tereta, ХЕКОХ mašine koje su, u početku, predstavljale sistem za individualnu kontrolu postoječih informacija. Danas, međutim, ХЕКОХ predstavlja nov izdavački medij koji u potpunosti razara predstavu da informacija, kao svojina, treba da bude autorizovana. Informacije se sjedinjuju, udružuju i razdvajaju identično evoluciji živih organizama. U stvari, može se reči da je danas nemoguće povući graničnu liniju između evolucije čoveka i evolucije čovekovih medija. Oni hrane jedan drugog. Što su mediji nekog organizma suptilniji to je i sam organizam kompleksniji. Nije čudo što mnogi teoretičari dolaze do zaključka da su čovekovi medijski procesi, u stvari, njegov društveni

245

ODJECI