RTV Teorija i praksa

Međutim, osnovno je pitanje koje se uvek postavlja kad je reč o kreativnosti i o nekim estetskim problemima na televiziji, da li je na televiziji, uopšte, mogučna umetnost koja bi bila tipično televizijska? S. MRMAK: Ja sumnjam u činjenicu da je moguče. Evo zbog čega: meni je apsurdna ideja da je negde umetnost moguča, a negde nije, a bavimo se pretpostavkom da imamo tehnologiju kojom se umetnost pravi, ako tako mogu da kažem. Za mene je apsurdno da je neko umetnik zato što se nalazi iza filmske kamere, a nije umetnik i ne može da postigne umetničko delo zato što se nalazi iza pulta sa monitorima. To bi bilo uproščeno, apsurdno, to bi bilo čak i stupidno. }a mislim da tehničar ne pravi umetnost Recimo, ako uzmete jednu od najboljih drama koju smo mogli da gledamo iz velike svetske produkcije, onda verovatno i našu koju smo u decenijama unazad gledali i uporedite je sa jednim prosečnim ili promašenim kinematografskim filmom, normalno da bi zaključak bio da ste tamo imali umetnost, a da ste ovde imali pokušaj da se dođe do umetnosti, a bio je promašaj. Prema tome, ponovo se vračamo na osnovnu stvar: ne može tehnika da omogućava umetnost ili ne: umetnik je taj koji je stvara. To je isto tako kao kad bismo uzeli nekoliko Ijudi koji žele da se bave slikarstvom. Svi imaju iste boje, imaju kičicu, imaju platno, e sad, kako če mazati, to je druga stvar. Prema tome, tu ja nemam dvojbe. Ali ja bih nešto drugo želeo da kažem: verujem da će mnoge mlade Ijude ovde zanimati, i naše studente ukoliko su tu, a to je upravo odnos mladih Ijudi prema televiziji danas. Mi, kada govorimo na Fakultetu, pokušavamo da usadimo u svest mladih Ijudi koji imaju aspiracija da se bave umetnošču ili televizijom, da je televizija upravo raedij njihove generacije, ne naših generacija, mi smo negde već polako prešli Rubikon. Vi ste upravo mladost koja če imati fenomenalne uslove za jedan medij koji je veliki izazov. Prema tome, zaključak je: mladi reditelji, ako govorimo o mladim rediteljima, mislim da bi televiziju trebalo da shvate veoma ozbiljno, da je ne shvate kao posao koji rade u očekivanju da dobiju svoj prvi igrani film.

11