RTV Teorija i praksa

neke trake koja može preciznije da se secka, opredelio sam se za tu lakšu kameru, putujuču kameru, trudeći se, uvek kad sam radio za televiziju, iako sam radio filmski, nikad nisam radio elektroniku, osim na Akademiji. Stvar zamišljam za gledanje u kuči, sa jednog malog ekrana, a ne za gledanje u velikoj sali, sa nekoliko stotina potencijalnih gledalaca. DŽ. SABLJAKOVIĆ; U vezi sa ovim zastarevanjem, ili bolje rečeno unapređivanjem televizijske tehnike, rekao bih da smo mi hteli večeras ovde da prikažemo i jedan od najstarijih snimaka drame koja se čuva u dokumentaciji Televizije Beograd, ali to je bilo neizvodljivo. To je bila drama takođe doajena televizijske režije Televizije Beograd, Ravasija, drama Devojka sa tri oca. Ona je snimljena 1964. uz mnogo zastarelije kamere, i sačuvana je. Međutim, nemogučno je bilo danas na ovim mašinama emitovanje, jer slika nije mogla da se drži. Tako da jednostavno nismo mogli da prikažemo jedan od prvih snimaka koji več pripadaju istoriji televizijske drame. Ali zato imamo pripremljenu jednu noviju, a to je iz drame Mikelanđelo koju je režirao Stanko Crnobrnja, pa da pogledamo insert. Reditelj je pokušavao da nađe neka rešenja koja bi trebalo da budu tipično televizijska i koja bi odudarala malo od te klasične dramaturgije. Do koje mere u ovim našim uslovima i okolnostima, postoje mogučnosti da se krene korak dalje ka novom televizijskom izrazu? S. CRNOBRNJA: Pa sam televizijski izraz je granica mogučnosti jednog jedinog autora. Razgovaramo o televizijskoj režiji. TV profesija zahteva, zapravo, koordinaciju velikog broja vrlo talentovanih i angažovanih Ijudi. Njena je specifičnost što je upravo reditelj jedan od retkih Ijudi prema čijoj će se viziji celo delo materijalizovati. Svako od članova ekipe ima svoju viziju buduče drame, ali naravno, jedan je čovek po kome će ona da se rodi. Prema tome, kažem, mogućnosti inovacije u samom jeziku su ograničene mogućnostima autora. Tehnika o kojoj smo toliko govorili je zaista spektakularna. Ога je, opet, otelotvorenje uma koji je. naravno, često nepojmljiv, ali može imati vrlo elegantne i suptilne ideje i ona se samo nudi kao paleta naših

14