RTV Teorija i praksa

zajedno sa samim događajem, u trenutku uspostavljanja komunikacije. Kao proizvod prakse, kod mora biti živ i prepoznatljiv, otvoren za pridodavanje drugog značenja, ukoliko se za tim ukaže potreba i, prema određenim pravilima, podložan kombinacijama. Uzmimo za primer jezik televizije koji, između ostalog, podrazumeva i deformisanost koju izaziva kamera, prelamanje prostomih odnosa raznih objekata, uopštavanje slike nezavisno od želje autora, površnost slike itd. Verbalni, akustički, vizuelni, grafički i figurativni simboli element su neposrednog događaja, deo jezika koji ga objašnjava i koji se služi akustičkim i vizuelnim efektima, novim izrazima i tehničkim dostignućima u cilju što lakšeg prihvatanja komunikacije. Več je napomenuto da je jezik „živih” programa audiovizuelan. Edgar Mcren tome još dodaje da je to jezik sa četvorostrukom klavijaturom: slikom, muzičkim zvukom, rečju i pismom. Razvija se рге na maštovitosti nego na tkivu praktičnog života i nastoji da ostvari univerzalnost izraza temeljeći se na pokušajima objedinjavanja kompletnog auditorija, bez obzira na njegovu heterogenost. Ukoliko se ovakav jezik razgrađuje i udaljuje od več prihvaćenog jezičkog sistema, verovatnoća da se uspostavi uspešna komunikacija sve je manja. Razumevanje jezičkih specifičnosti, kako sadržinskih tako i figurativnih, omogučava izražavanje i sporazumevanje. Koriščenje atipičnih jezičkih obeležja kulture auditorija dovodi do smanjenja ili čak do prekida komunikacije. To je čest slučaj sa nekim emisijama Trećeg programa Radio-Beograda i pojedinim emisijama iz kulture Televizije Beograd (npr. Petkom u 22). Jezik nije samo polje mogućnosti već i ograničenja. Kao magnetizam društvenog on teži ka autonomiji ali zapada i u sterilizaciju. Krečući se on počinje da odumire onda kada dođe do nametnutog normiranja smisla iza koga se zaklanja. Kada u komunikaciji nema neočekivanog, kada je sve predviđeno i unapred režirano, kada su prisutni übeđivanje, nametanje i dominacija, svakodnevni jezik se pretvara u ideološki jezik koji nagovara i obmanjuje. Ovo je najuočljivije u informativnim emisijama u kojim dominiraju forumski

22