RTV Teorija i praksa

Druga promenljiva u kontekstu se javlja jer smo završili dva intervjua o dva odvojena programa sa većinom planiranih gledalaca. Pošto su ispitanici znali pitanja i testove u drugom intervjuu, očekivali smo da nađemo značajno veći broj analitičkih i interpretativnih komentara. Rezultati analize koji uključuju ove tri promenljive su prikazani u tabeli 3 i 4. Kao što se može videti iz tabele 3, orijentacija gledaiaca zaista čini razliku, ali korelacija je u suprotnom pravcu. Pokazalo se da su oni orijentisani na selektivno gledanje najmanje reagovali na program koji su videli. Bilo je i drugih iznenađenja u kontekstualnim promenljivim. Tabela 4 pokazuje da unapred dogovoreni intervjui daju nešto više rezultate, ali razlike nisu vrlo velike. Možda najviše iznenađuje nedostatak efekta osetljivosti na rezultate iz drugog intervjua. Programski zadaci su slučajno podeljeni, tako da se i prvi i drugi intervju bavio s ekvivalentnim tipovima programa. Вгој analitičkih i interpretativnih komentara nije bio značajno različit u drugom intervjuu i proseci su, u stvari, bili nešto niži nego prvi. Pošto su intervjui planirani u razmaku od nedelju dana, nije verovatno da je pojava umora od testiranja, uobičajene vrste, ovde bila očigledna. Zaključiii smo prosto da osetljivost nije značajni faktor i da imajući u vidu maiu razliku usled dogovora unapred, metod intervjua je snažan i daje podatke koji nisu bitno iskrivljeni kontekstualnim znacima. Važan zaključak koji se može izvući iz kontekstualnih podataka ide paralelno sa ranijim nalazima o minimalnim obrazovnim razlikama u uzorku mase. Mi se pozivamo na očigledni krajnji efekat u broju komentara koje televizijski programi teže da stimulišu među gledaocima. Bez obzira da li je ili ne intervju unapred dogovoren, da li je ili ne prethodni intervju vođen, i da li ili ne ispitanik ima fakultetsko obrazovanje, nivo odziva je vrlo blizak nivou uzorka kao celine. jedini izuzetak je bio posebni uzorak učenjaka, čiji ga samoizbor, široka obuka i profesionalno iskustvo karakterišu kao zaista neuobičajenu i atipičnu grupu gledalaca.

48