RTV Teorija i praksa

reklamiranja; stoga naravno ne možemo naći plakate koji bi neki artikal reklamirali slikama zmija, fotografijama izričito ružnih osoba i slično, ili radio-oglas koji bi bio začinjen paničnim vriskovima ili hropcem umirućega! Nerazumljivost рошке bez dvojbe izaziva čuvstvo neugode (јег si slušalac u tom trenu postavi pitanje: je li ta poruka zaista nerazumljiva, ili sam ja toliko glup da ju ne mogu shvatiti?) a iz toga slijedi da će se ta neugods povezati i uz reklamirani artikai. lako pokušavam izbjegavati potpuno konkretno negativne primjere s naših programa, ne mogu a da ne spomenem da u tu skupinu spada nrp. spot „Како mama kaže“, iz kojega uopče nije jasno u čemu bi trebaio poslušati mamu, i što se uopće reklamira, nadalje nerazumljiv spot o čudotvornom spontanom otvaranju i zatvaranju ladica na ormarima i komodama, ili drugi spot istog proizvođača pokućstva, a koji se sastoji u sknvanju Ijubavnice u ormar. Donekle ovamo spadaju i prije spomenuti spotovi s „lokalnim ljepoticama“ koje će prije izazvati sažaljenje nego divljenje kod gledalaca. Kada več govorimo o „zakonu prenosa čuvstava“ onda treba na ovom mjestu spomenuti (iako ne spada u kategoriju nerazumljivih poruka) možda jednu od najtežih pogrešaka, a to je izazivanje intenzivnog čuvstva neugode pa čak i intenzivne srdžbe, a koja se pogreška svojedobno pojavila kod nas na televiziji u Zagrebu, a sastojala se u tome da je u toku nekog sportskog prenosa uživo (najčešće nogomet) prenos na nekoliko sekundi prekidan übacivanjem nekog reklamnog sporta. Da je naručilac tog spota znao kako je negativan efekt za njegov proizvod imao taj spot, ne bi mu palo na kraj pameti da se na ovaj način oglašava. Naime, koliko god sam spot za sebe bio možda i dobar, efekt takvog prekida živog programa izrazito je negativan (naročito ako se dogodi u momentu kada je situacija „па terenu“ napeta). Onaj tko je svojedobno na tu ideju došao, imao je vjerojatno pred očima čestu praksu Zapadne televizije, da se kod prikazivanja nekog filma ili nekog drugog popularnog programa (kviz i sl.) film u najuzbudljivijim momentima prekine i übaci reklamni spot. No izumitelj te

237