RTV Teorija i praksa

Gordana Rančić

PREZENTACIJA MUZIKE NA RADIJU

Ako je fiidbal, zahvaljujući radiju. najvažnija sporedna stvar na svetu, muzika je žahvaljujuči sebi najznačajnija sporedna stvar na radiju

Ogromne promene u razvoju muzičke misli i stvaranje najmasovnije muzičke publike mogu se pripisati radiju, „muzičkoj kutiji” i njenom izumitelju Dejvidu Sarnofu za koje, te daleke 1916. godine, firma Ameriken Markoni Kompani nije imala sluha. Od te godine - kada je primenjen telegraf u cilju odašiljanja radio-poruke - do trenutka kada je savremenim radio-odašiljačima premoščena veza sa drugim nebeskim telima, a satelitskim putem direktno prenošenje svečanog koncerta iz Lajpciga za slušaoce u Konektikatu postalo stvar rutine, proteklo je sedam decenija. Taj isti radio bio je i „veliki trijumf tehnike kojim je bilo mogučno bečki valcer ili kuvarski recept učiniti pristupačnim čitavom svetu” - po mišljenju Bertolta Brehta, 1 i „tajanstvena zavesa zvuka koju omladini podaruju njihovi radio-aparati pružajuči im privatnost za izradu domačih zadataka i otpornost na roditeljske naredbe” -po oceni Maršala Makluana. 2 „Totalitarnom radiju je postavljena obaveza da se na jednoj strani brine za dobru zabavu i razonodu, a na drugoj da neguje takozvana kulturna dobra, kao da još uopšte može biti dobre razonode i kao da se kulturna dobra,

1 В. Breht, „Radio - prepotopski izum”, 1927, iz zbornika Aspekti radija, priredila dr Mira Đorđević, „Svjetiost” Sarajevo, 1978. 2 M. McLuhan, „Radio - bubanj plemena” 1964, iz istog Zbornika.

18