RTV Teorija i praksa
trebalo da bude, trud, napor, pažnja, duhovitost i veština mnogih Ijudi koji u njenom stvaranju učestvuju, Mi ih kod nas proizvodimo i plasiramo upravo onako kako nam to dozvoljava opšti stepen razvoja proi/vodnih snaga s jedne, i razvoj kreativnih proizvodnih snaga s druge strane. 1 da z.aključim ovaj uvodni deo parafrazom jedne poznate izreke: - „Svaki narod ima onakve reklame kakve zaslužuje”, MUZIKA U REKLAMNIM PORUKAMA RADJjA I TELEVIZIJE Ono što je na neki način zajedničko u plasmanu reklamnih poruka jeste racionisani prostor u kojem se javljaju. Poruka ove vrste je u suštini izuzetno sublimisan način saopštenja. Njen efekat najčešče je vezan za njenu jezgrovitost i kratkoču. Načini i distribucija saznanja, međutirn, u vremenu u kome živimo, sve više nameču potrebu uske specijalizacije. A da bi se u uskoj specijalizaciji nešto objasnilo, bez obzira na oblast o kojoj se radi, potrebno je mnogo vremena. Očito je dakle, da se reklamna poruka javlja u kontekstu opširne predaje određenog saznanja, dok se njena suština svodi na kratkoču, sa efektom jednako efikasnim kao da se na njen plasman utrošilo mnogo vremena. U tom svetlu treba gledati i na upotrebu muzike u ovim porukama. Siguran sam da moje kolege muzičari koji rade na „ozvučavanju” reklamnih poruka, naizlaze ponekad na gotovo nerešive probleme. Kratkoča koju nameče potreba prakse, u dubokoj je suprotnosti sa njihovim, i ne samo njihovim, shvatanjem muzike. Postoji stalna potreba za izuzetno jakom i snažnom muzičkom frazom koja če u nekoliko tonova izraziti suštinu. Svojevremeno sam, u jednom razgovoru o popularnoj muzici na televiziji rekao da je glavni probiem ove muzike u tome što je potreba za kratkim i efektnim veoma velika, a broj nota koji stoji autorima na raspolaganju stalno isti. lako je u pitanju karikiran pristup, on u suštini nije netačan. U rešavanju problema ozvučavanja jedne reklamne poruke na radiju ili televiziji, muzički saradnici u
213