RTV Teorija i praksa

na termine izvan muzičkog. Analizi radiofonskih i muzičkih ostvarenja na radiju - danas - mora se pristupiti sa stanovišta ra/umevanja socijalne prirode radija i socijalnog biča slušalaca, koja ne isključuju istorijski, estetski, informativni, kulturni, obra/ovni, zabavni aspekt delovanja radija na slušaoce i slušalaca na ra/voj radio-oblika, a ne samo sa aspekta estetskog ili muzikološkog. Na kraju dvadesetog veka radio-programi podjednako su namenjeni i visoko civilizovanim društvima i zemljama trećeg sveta kojima je strana pismenost Gutenbergove vrste, Muzički oblici radio-programa istovremeno su namenjeni i slušaocima zemalja u kojima je nastavom u muzičkim školama obuhvačeno svako peto (ili makar svako stopetnaesto) dete, ali i onim sredinama u srednjerazvijenim društvima u kojima je radio-program jedina veza slušalaca sa muzikom. Radio-poslenici, stoga, imaju na umu za koju slušalačku publiku pripremaju i emituju svoje programe, kako se ne bi dogodilo - a događalo se - da izvanredno pripremljeni muzički programi beleže nultu slušanost, a samim tim ostaju bez uticaja. Današnja, u našim uslovima, široka ponuda različitih radio-programa koji u sebi sadrže raznorodne muzičke vrste, stvara uslove za optimalno dejstvo tih programa na psihički i dmštveni život slušalaca, Prvi program namenjen je najširem auditoriju i, uz informaciju kao dominantnu funkciju, u njemu su zastupljeni uglavnom svi muz.ički žanrovi, ali u procentima preovlađuju popularni mu/ički sadržaji Dmgi program zadovoljava duhovne potrcbe i/birljivijeg slušaoca koga prevashodno /anima kultura. pa nauka, obra/ovanje i problemi umetnosti, a na planu muzike dela trajnih vrednosti U našim uslovima Trcći program ihamenjen je slušaocima sa najvišim vrednosnim zahtevima koje /animaju dela svih vrsta', stilova, ra/dobija, a naročito muzičko stvaralaštvo dvadesetog veka i moderan pristup tumačenju dela ranijih cpoha Specijali/ovan mu/ički program Stereorama plasira dela umetničke mu/ike zadovol javajuei potrebe slušaiaca /а pračenjem ove mu/ike u stereo-tehnici, u širokom rasponu, od njegovih popularnih vidova do integralnog i/vođenja složenih mu/ičkih formi i ciklusa

20