RTV Teorija i praksa
toga, ako se glumac često pojavljuje na malom ekranu gledaod ga se brzo zasite. Postavlja se pitanje koliko talentovanih dramatičara i glumaca možejedna zemlja dati. Koliko je njih potrebno da bi se ispunilo vreme trajanja programa? Pošto ponuda talenata nije beskonačna, problem kvantiteta postaje đirektno i problem kvaliteta. Ova činjenica ima u slučaju malih zemalja značajne kulturne reperkusije. Takve zemlje se zato zadovoljavaju masovnim uvozom inostranog materijala, što može predstavljati pretnju njihovom kultumom identitetu. Televizija je u zemijama u razvoju često simbol statusa nezavisnosti, pa ipak tendendja stranog uticaja i dalje raste. Bilo bi pogrešno potpuno odbadti uvoz televizijskih emisija, jer su velika potražnja i produkdja ujedno i stimulans za talente. U mnogim evropskim zemijama fizionomiju programa određuju broj i struktura gledalaca koji na izvestan način imaju udela u formiranju profila programa, dok nasuprottome u Sjedinjenim Američkim Državama televizija ima izrazito komercijalan karakter, što je osnovni kriterij programske koncepdje. Karakterističan kultumi fenomen našega vremena su televizijske serije. One bez sumnje idu u red najomiljenijih emisija, a junaci serija postaju mitske figure sa vlastitom ličnošću i vlastitim životom. Oni su arhetipovi u kolektivnoj svesti čoveka dvadesetog veka i neizbežan produkt neutoljive gladi televizije. Iste uloge, isti glumci, u suštini ista fabula, ponavljaju se iz nedelje u nedelju mesecima i godinama. Uvek ista shema sa neznatnim odstupanjima, to je bit emisija koje su bukvalno preplavile svet Televizijske serije su sage našega veka, modemi oblici onoga duha kome su pripadali drevni bardi i pevači balada, jer uvek se radi o istim herojima i junačkim podvizima. Analogija je kompletna - kaže Marten Eslen - pitanje je da li to treba da nas uznemirava? Ne - nastavlja autor - jer pored negativnih postoje i pozitivni aspekti televizije. Televizija je velika narodna umetnost savremenog čoveka, ili to može postati zbog ogromne produkdje, velikog broja ijudi koje animira i uticaja koji ima. Negativan aspekt može proisteći iz mogućnosti manipulacije masama, negde u komercijalne a negde u političke svrhe. Eslen misli da upravo kvantitet sadržaja predstavlja sigumosni ventil za napetost u našem
203