RTV Teorija i praksa

Alison Simons

TELEVIZIJA I UMETNOST: ISTORIJSKI PREGLED JEDNOG MALO VEROVATNOG SAVEZA

Grubi. plavo-sivi obrisi svetla i tame predstavljaju ranu televizijsku sliku koju su inženjeri Radio Corporation of America emitovali kasnih dvadesetih godma ovoga veka iz Njujorka u Kanzas. Papirna silueta mačka Feliksa. dobro poznatog medijskog simbola iz stripova i crtanih filmova. postavljena je na rotirajući disk. Fotoelektrički konvertovana slika ovog modela poslata je do šezdeset kablovskih prijemnika preko kojih su je ugledali prvih nekoliko hiljada video-emuzijasta. Nije prošlo ni pedeset godina a milioni gledalaca širom sveta su na svojim pnjemnicima (sa ргеко 500 limja moći razlučivanja) posmatrali shčnu. grubu plavo-sivu sliku odaslatu sa Meseca; sliku regislrovanu lunarnom kamerom, pretvorenom u radio-signale koji su se ponovo na Zemlji, uz pomoć kompjutera, pretvarali u pokretne slike. Cak i u društvu čija ekonomija obavezno izjednačava inovaciju sa napretkom. nije moguće precenili značaj ovog izuzetnog skoka. Televizija je. naravno. samo jedan od mnogobrojnih ovovekovnih vidova komunikacije, Takođe je najnovije u nizu otkrića: počela je u XIX veku sa najranijom fotografijom. a zatim i filmom. koji su težili da reprodukuju stvarne slike - prvo statične a zatim i pokretne - kroz mehaničke. hemijske a danas i kroz elektronske procese. Međutim. ako ocenjujemo specifične efekte koje je proizvela televizija. moramo zaključiti da je ona trajno izmenila svet u kome živimo. Relativna smelost ovakve ocene može da začudi. ali jasno je da „globalno selp”, u meri u kojoj je stvoreno međunarodnim a danas i vanzemaljskim televizijskim vezama. nije Nova Atlantida.

71