RTV Teorija i praksa

stave vodu na stočić da bih za vreme emisije ustao, prišao bokalu, sipao sebi vodu, pio, a onda se vratio na mesto i seo. To se i ne mora prikazati gledaocima ako se kamera, recimo, prebaci na krupni plan govornika, ali u atmosferi studija to mnogo šta menja. Primetio sam da ovo deluje opuštajuće na učesnike koji prvi put nastupaju.” Veština televizijskog reditelja se i sastoji u tome da se sabesednici pred kamerama ponašaju kao u svakodnevnom životu. Organizatori televizijskih susreta su jedanput došli na ideju da diskusiju obave u seoskom klubu. Klub nije bio zagrejan (bila je zima). I oni koji su bili pozvani i saradnici studija morali su da spasavaju situaciju: nacepali su drva, skuvali čaj... Emisija je izvrsno obavljena. Ko zna, možda je reditelj upravo molio da se peć ne založi? Dokumetaristi, verovatno, moraju da imaju na umu i praksu arhitekata koji po snegu izlaze na gradska gradilišta da bi na karti obeležili staze koje novi stanari prokrčuju između kuća. U proleće se ovi tragovi pretvaraju u uredne puteljke između travnjaka. A uređenje travnjaka ne vodeći računa o konforu prolaznika, kao što je poznato, ne bi donelo ništa dobro. „Poverljiv kontakt zahteva zatvoren prostor. Na otvorenom prostoru čovek ne može s vama iskreno da razgovara. To je neprirodno. Ako pokušate da pravite intervju na palubi - neće uspeti. U kabini broda je nešto drugo. Na vrhu planine - to je trošenje trake i vremena. Ako se smestite u nekakvu špilju - kontakt se realizuje. Sabesedniku je potrebno da se na nešto osloni. Ponekad je dovoljno da mu u ruku tutnemo olovku - i to će biti tačka oslonca. Ima Ijudi koji nisu u stanju da stojeći razgovaraju. Moraju da sednu. Makar i na prozorsku dasku. Za glumca je ovo tipičan način prilagođavanja. Ali za junaka dokumentarne emisije takva prilagođavanja su još značajnija nego za glumca. Svaki čovek ima svoj prostor. To je deo njegovog karaktera koji reditelj mora da nasluti. Da prouči pre snimanja. Zato ne treba tražiti mesto, već subjektivno osećanje svog partnera. Do mnogobrojnih

116