RTV Teorija i praksa

Udruženje za istraživanje medija (GEAR) upravo je takva jedna naučna struktura čiji je najnoviji projekat nazvan „Nove strategije u proizvodnji i distribuciji televizijskih informacija - uporedna studija politike u osam zapadnih zemalja". Da bi se ilustrovala priroda ovog istraživanja nije naodmet citirati sledeće: „Cilj projekta je da istraži sadašnje karakteristike jednomesečnog emitovanja TV informacija u osam zapadnih zemalja (Francuskoj, Velikoj Britaniji, Holandiji, Itaiiji, Španiji, Švedskoj, Švajcarskoj i Kanadi) u nameri da se prikažu novi trendovi i budući razvoj u jednoj od najuticajnijih oblasti radio-teievizijske industrije... Nastale su mnoge promene na ovom polju audiovizueinog novinarstva, suviše često poistovećenim samo sa najtraženijim inforrnacijama kakve su vesti dana. Ipak, informisanje je sada jedino područje radio-televizijske industrije koje se širi i gde siabi tradicionalna zabavljačka funkcija, zbog novih formi individualizovane masovne potrošnje, kao što su kablovski kanali i video-kasete. Međutim, nismo li mi sami pomogli promeni semantičkog značenja pojma ’informisanje’? U stvari, kriteriji šoubiznisa i mogućnosti multikulturne publike uveli su nove uređivačke standarde. Štaviše, aktuelni politički programi i magazini ne uživaju više onakvu programsku zaštitu koju su imali pre ovog doba takmičenja i konkurencije, a mnogi autori izjavljuju da su dokumentarni programi i istraživačke repoitaže umiruće forme...” Međutim, sudeći po festivalskim emisijama koje se projektuju uporedo s raspravama o ovakvim i sličnim tezama, moglo bi se zaključiti sasvim suprotno. Upravo dokumentarni programi, okrenuti po pravilu prvorazredno aktuelnim temama, sjaju i bedi savremene civilizacije, sociološki i psihološki šokantnim Ijudskim sudbinama, marginalizovanim društvenim grupama ili raznovrsno hendikepiranim pojedincima, odnosno novinarska istraživanja o svakovrsnim vidovima političkog, ekonomskog ili ekološkog međunarodnog kriminala - ono su što na posmatrače iz Jugoslavije može da ostavi najdublji

13