RTV Teorija i praksa

Sve to čini ovu dramu izuzetno snažnom. Nijedan prikaz Aušvica ne može a da nas ne ostavi užasnutim i zastrašenim zbog samog zla za koje je čovek sposoban. Kao suprotnost drugim dnevnicima - komandant logora govori o jelima, koncertima i svojoj deci, a što još više zastrašuje, o „humanom" načinu upotrebe gasnih komora - i pred nama iskrsavaju neizbežna pitanja koja svi sebi postavljamo. Kako se to moglo dogoditi? Da li možemo da budemo potpuno sigurni u sebe same, naše Ijubazne prijatelje i susede? Režija Luize Perslo sa četiri jevrejska glumca koji su čitali reči članova Specijalnog odreda, ostvarena je sa odmerenošću i ozbiljnošču - muzika je pojačavala, a ponekad skoro nadjačavala emocionalno dejstvo reči iz pakla. I veličanstveno i skoro nepodnošljivo dirljivo finale završava se pevanjem kantora Šoloma Kaca, koga kapric nemačkog oficira, Ijubitelja muzike, spasava od sigurne smrti. Nesumnjivo, Traganje po pepelu predstavlja jedinstveno i nezaboravno radiofonsko ostvarehje. KUv Sinkler u članku objavljenom u „Radio Tajrasu", rekao je da je naš dug mrtvima da ih slušamo. Bolno je to slušanje bilo, svakako, i - neizbežno - u nama izazvalo osećanje krivice. Ponovno emitovanje nije planirano u najskorijoj budućnosti (mada će se najverovatnije nači na programu kasnije). Možda smo isuviše navikli da nam se moralne i političke poruke prenose sa manje strasti. Očekujemo da su nam misli i osećanja angažovani, mada skoro nikad na tako snažan način. Prevela s engleskog

Ružica Vajt

Đorđe Lebović je rođen 1928. godine. Kao dečak bio je zatočen u nacističkim koncentracionim logorima Aušvic i Mauthauzen. Završio je Filozofski fakultet u Beogradu. Dramski pisac i scenarist. Dobitnik Sterijine nagrade za dramu Nebeski odred (koautor Aleksandar Obrenović) i za dramu Haleluja, a vanredne Sterijine nagrade za dramu Viktorija. Napisao je još i drame Srebrno uže, Usamljena gomila, Dolnja zemlja, Sentandrejska rapsodija i Ravangrad.

220