RTV Teorija i praksa

U toku snimanja ili pri neposrednom odlasku u etar direktne televizijske emisije, istovremeno se obavljaju dva posla. S jedne strane reditelj neizbežno prati realnost, s druge - „stvara” se događaj - izbor, kadriranje, montaža. Događaj je sam po sebi nezavisan od volje stvaralaca emisije, predviđa određenu proporciju onoga što je od ranije poznato i slučajno. Uzajamni odnos jednog i drugog određuje smisao događaja: emitovanje hokejskog meča odvija se u okvirima pravila igre, pozorišne predstave - u režiji u kojoj su vođene probe, časa u školi - u onom planu koji je u školskom programu itd. U svakoj od emisija njihovi stvaraoci ne prikazuju samo konkretne činjenice - poletanje rakete, vreme hokejskog meča itd., ne samo ono što se događa. Birajuči iz cele radnje pojedine pokrete (kosmonaut se okrenuo, trener je mahnuo rukom, neki se učenik nasmejao) reditelj pokazuje kako on shvata unutrašnji pokret, dinamiku datog događaja. Snimaju se okolnosti događaja iz života, njegov tok, spoljna strana. „Stvara se” televizijski događaj. To se događa zbog verno otkrivenih osobina, detalja improvizatorskog ponašanja učesnika pravog đogađaja. Slikovitost emisije koja nas interesuje skriva se u „delu”. Dokumentarnost je u činjenici prisutnog dela na ekranu. Tumačenje materijala (na televiziji - pravog događaja) zavisi od potencijalnih mogučnosti interpretirane ličnosti. 8 Složen proces televizijske interpretacije ogleda se u tome što u direktnoj emisiji on teče istovremeno sa samim događajem i što ga ostvaruje nekoliko lica, to jest interpretacija teče kao kolektivna improvizacija. Kao što je poznato improvizacija pretpostavlja slaganje dela i izvođenje u jednoj ličnosti, u istom trenutku, i odlikuje se posebnim nivoom „nedovršenog” improvizovanog u odnosu na proces stvaralaštva. Delo i izvođenje su istovremeno i dovršeni i nedovršeni.

8 Velika sovjetska enciklopedija, tom X, Moskva 1972 str, 334.

133