RTV Teorija i praksa

partitura nije neophodna, može se mimoići direktnim zapisivanjem u memoriju sekvencera ili kompjutera. Ako se partitura i koristi, shvata se sasvim funkcionalno. Rad u ovom mediju omogućuje neposrednu povratnu spregu između koncepta ili partiture i realizacije. Ipak, izostavljanje partiture i deonica ne znači izostavljanje izvođača јег kompozitor i izvođač postaju jedno isto, ali se realizacija f (javna) manifestacija dela razdvajaju, Zapis na magnetskoj traci nije trajan, a digitalni je za jugoslovenskog kompozitora tek stvar budučnosti. Izloženost trake propadanju ipak za sada može jedino da prevlada partitura, ali veoma precizna. Ne računajući skice, detaljnije partirure su pravili P. Pinjon za Say, Jakob Jež za Pogled zvezda, V Radovanovič za Audiospacijal i Srđan Horman za Deja vu. Opredeljenje za elektroakustički medij iziskuje novu edukaciju, sticanje novih znanja, vaspitavanje slušanja iz dodatnih aspekata - tehnološkog i prostornog, ali i izvesnu modifikaciju kompozicionog mišljenja, obuhvatanje tembralne i dinamičke ovojnice i prostorne komponente. Kao i u drugim sredinama i u Jugoslaviji je elektronski studio Radio-Beograda posredstvom svoje delatnosti postao centar uticaja radikalnijih shvatanja na postojeću muzičku kulturu i stvaralaštvo, a nije ostao samo puka radionica ili servis za proizvodnju funkcionalne muzike i efekata. Profil beogradskog studija je takav da je on mesto edukacije, razmatranja tehnoloških i estetskih problema, psihoakustičkih eksperimenata, saradnje sa kompozitorima. U početku razvoja elektroakustičke muzike, ali i sa nastupom svake ncve generacije studija, uvek ima kompozitora koji svoje projekte ne mogu realizovati sami, Ako ostavimo po strani voljno izabrani kolektivizam, do nužnog kolektivnog rada dolazi kada kompozitor nije dovoljno upoznat sa određenim tipom uređaja ili uopšte nije imao iskustva sa elektroakustičkim medijem. Prema praksi Elektronskog studija, kompozitor tada opisuje zvuk, koautor-realizator na osnovu opisa predlaže „insturment” i način organizovanja zvuka i kompozitor donosi konačnu odluku. Mada kolektivizam u odlučivanju znači manji stepen

144